Konsulent till Biståndskontoret

Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Verksamheten omfattar ca 2600 medarbetare. Vår organisation är indelad i en uppdrags- respektive utförardel samt fyra stabsenheter; nämnd- och ledningskansli, ekonomi och IT, personal och strategi och planering.

Biståndskontorets huvuduppgift är att "utifrån befolkningens behov, gällande lagstiftning, kommunfullmäktiges och vuxennämndens mål och prioriteringar samt utifrån givna resursramar säkerställa att vård och sociala tjänster av god kvalitet tillhandahålls till äldre och personer med funktionshinder". Biståndskontoret ansvarar för handläggning av ärenden som avser bistånd enligt SoL, LSS samt bostadsanpassning och är uppdelad i de tre enheterna: äldreomsorg (ÄO), område funktionsnedsättning (OF) samt kansli.

Vi söker nu en vikarierande konsulent till område OF då vår nuvarande konsulent ska vara föräldrarledig.

Publiceringsdatum
2015-01-22

Arbetsuppgifter
Som konsulent arbetar du främst utifrån ett konsultativt förhållningssätt. Du handleder medarbetare på Biståndskontoret som arbetar inom området för funktionsnedsättning (OF) i det vanliga operativa arbetet.

I rollen ingår även omvärldsbevakning, du håller dig uppdaterad om bland annat ändrad lagstiftning, rättspraxis och föreskrifter. Det gäller också nya forskningsresultat som främst påverkar myndighetsutövningen men även allmänt regelverk inom socialtjänsten och området för hälso- och sjukvård som rör äldre personer. Du underlättar arbetsgruppens arbete genom att förmedla och uppdatera viktig information.

Du är även delaktig i handläggning av avvikelser och samordnar vårdplanering samt lex Sarah-anmälningar. För att trivas i rollen är du aktiv och tar initiativ till verksamhetsutveckling och organisationsförändringar inom biståndskontoret. Du deltar i introduktionen av nyanställda och är kontaktperson för högskolan när det gäller praktikanter.

Du säkerställer och utvecklar rutiner för handläggning och dokumentation och är stöd i bland annat svåra individärenden och överklagningsprocesser. Allt arbete sker i nära samarbete med enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller inom social omsorg, beteendevetenskap med social omsorgs-inriktning eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning och det är meriterande om du tidigare arbetat med individer inom äldreomsorg eller funktionshinder. Har du erfarenhet av utredningar enligt LVU eller LVM så ser vi även det som meriterande.

Då arbetet innefattar mycket dokumentation vill vi att du har god förmåga att utrycka dig i både tal och skrift samt att du har goda datakunskaper. Flerspråkighet, exempelvis i finska är meriterande.

Tjänsten kräver B-körkort då det förekommer resor i arbetet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i rollen krävs det att du är en flexibel person som lätt kan anpassa dig till ändrade omständigheter samtidigt som du har förmågan att planera och följa regler och ramar i arbetet. Du är lyhörd och har lätt för att skapa goda kontakter med andra. Du är en stark person som inte låter dig nedslås av kritik eller nederlag. För att trivas i rollen bör du ha en förmåga att behålla lugnet även i stressade situationer och trivas med att hålla många bollar i luften samtidigt.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster:
Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast, enligt överenskommelse. Vikariat i 11 månader

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-05
Ange följande referens när du ansöker: 1606
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Johanna Gustafsson, Rekryteringskonsult 016-710 25 08

Företag
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen
Alva myrdals gata 3d
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
63186 Eskilstuna

Jobbnummer
2138272

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Vård- och omsorgsförvaltningen: