Koncerncontroller, Strängnäs kommun
Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning / Controllerjobb / Strängnäs
2025-03-30
Visa alla controllerjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning i Strängnäs Nu söker vi dig som vill arbeta i en spännande och utvecklande roll som Koncerncontroller. Dina arbetsuppgifter kommer att vara breda och omväxlande men i huvudsak innehålla; budget, finansiell rapportering och analys till koncernledning och styrelser.
Strängnäs kommunkoncern omfattar nämnder och bolag. Bolagskoncernen består av helägda och delägda bolag som i huvudsak verkar inom verksamhetsområdena elnät och eldistribution, vatten och avlopp, återvinning, bostäder och verksamhetsfastigheter och fjärrvärme. Bolagen samlas i moderbolaget Strängnäs kommunföretag AB som är ett holdingbolag utan anställda där kommundirektören är VD.
Tjänsten som koncerncontroller utgår från ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun med uppdraget att vara ett effektivt stöd åt styrelsen och ledningen för Strängnäs kommunföretag AB och kommunstyrelsen i ledning, styrning och uppföljning av bolagskoncernen. Som koncerncontroller har du goda förutsättningar att få vara med och påverka och utveckla arbetet.
Publiceringsdatum2025-03-30ArbetsuppgifterI rollen som koncerncontroller arbetar du koncernövergripande. En stor del av arbetet sker genom den löpande verksamhetsuppföljning som redovisas i koncernens rapportering till moderbolagsstyrelsen och kommunstyrelsen.
Du ansvarar för upprättande av budget, bokslut och årsredovisning samt viss löpande redovisning för Strängnäs kommunföretag AB. Du ansvarar för löpande uppföljning av koncernens dotterbolag och utveckling av koncernrapporteringen.
Du kommer även delta i arbetet med att utveckla bolagsstyrningen, koncernredovisning och genomföra utredningar på uppdrag av koncernledning och styrelser. I arbetet ingår att bereda ärenden och rapportering till styrelsemöten.
I rollen ingår även att vara en del av ekonomiavdelningens löpande förbättringsarbete och utveckla rutiner, processer och arbetssätt. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunen och bolagen. Du kommer vara en naturlig länk mellan dotterbolag, moderbolag och kommunens verksamheter.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• universitets- eller högskoleexamen med ekonomisk inriktning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• flerårig erfarenhet av kvalificerat controllerarbete eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• erfarenhet av att självständigt driva och samordna uppdrag och utredningar.
• erfarenhet av att självständigt skriva och bereda beslutsunderlag.
• mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.
Vi ser det också som meriterande om du har:
• arbetat i en större organisation, gärna med styrning och uppföljning i en politisk organisation.
• arbetat med att upprätta koncernredovisning.
• erfarenhet av arbete med bolags- och ägarfrågor i en politisk organisation.
Som person trivs du i en roll där du får vara drivande och ha många kontaktytor. Du trivs med att arbeta självständigt men också tillsammans med andra. Du ser möjligheter och tar initiativ och kan prioritera och samordna såväl löpande arbetsuppgifter som större uppdrag. Du har god strategisk blick och ser helheten men är också operativt handlingskraftig. Du är lösningsorienterad och ansvarstagande och din erfarenhet och kunskap gör dig trygg i din yrkesroll. För att lyckas i uppdraget måste du ha en mycket god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt, en god förmåga att kommunicera ekonomiska frågor på ett tydligt och pedagogiskt sätt och en stark vilja att bidra till utveckling.
Låter detta spännande? Vi kan komma att tillämpa löpande urval så du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "104/25".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning
Kontakt Finanschef
Ulrika Kalfholm
Ulrika.Kalfholm@strangnas.se 0152 29232 Jobbnummer 9253813