Kommunvägledare
Sandvikens kommun, Medborgarservice / Administratörsjobb / Sandviken
2025-11-18
Visa alla administratörsjobb i Sandviken,
Ovanåker,
Gävle,
Hofors,
Ockelbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Medborgarservice i Sandviken I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre.
Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället.
Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter.
Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun.
När vi gör varandra bättre - gör vi Sandvikens kommun bättre!
Våra medarbetare är en viktig tillgång och vi arbetar aktivt för att alla ska må bra till kropp och själ. Sandvikens kommun erbjuder också flera personalförmåner som är hälsofrämjande, bland annat:
* friskvårdsbidrag
* hälsofrämjande aktiviteter
* semesterväxling
* årsarbetstid
* extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
* personal- och fritidsföreningen Pulsen
Medborgarservice tillhör Kommunstyrelseförvaltningen och är vägen in i kommunen. Som kommunvägledare är ditt största fokus att hjälpa de som kontaktar oss att snabbt och smidigt få svar på sina frågor och ärenden. Du bidrar också med idéer som förenklar och förbättrar den kommunala servicen i organisationen.
Vi behöver nu en ny kollega som är proffs på service och bemötande samt gillar att vara i en miljö där vi löpande utvecklar varandra och vår verksamhet.
Publiceringsdatum2025-11-18ArbetsuppgifterSom kommunvägledare hjälper du medborgarna med information, rådgivning och förberedelser av ärenden inom hela kommunen. Du löser många av ärendena själv med stöd av kollegor, verksamhetssystem och databaser men behöver även fördela ärenden till handläggare på andra enheter.
Arbetsuppgifterna är mycket varierande. I ena stunden informerar du om hur ansökan till förskolan går till eller när en kurs på Läroviken startar, för att i nästa stund ta emot en felanmälan. Vi hanterar ungefär 5000 ärenden varje månad. Det gör vi främst via telefon men även via chatt, e-post, e-tjänster samt besök i vår reception i Stadshuset.
Medborgarservice har en nyckelroll när det gäller service genom att vi ger snabba och korrekta svar på medborgarnas frågor och hjälper till att förmedla kontakter till rätt personer i kommunen. En viktig del i vårt arbete är att bidra till att servicen blir ännu bättre. Det innebär att vi har mycket kontakt med våra kollegor inom de olika förvaltningarna. Vi är ambassadörer för service och behöver därför ha förmågan att driva frågor framåt i organisationen kopplat till att utveckla servicen.
Du kommer att ingå i ett team med nio kollegor där ni samarbetar och stöttar varandra för att lösa de gemensamma arbetsuppgifterna på bästa sätt. Alla tar ett gemensamt ansvar för vårt grunduppdrag att hjälpa medborgare, men det finns även möjlighet att ta sig an andra arbetsuppgifter och roller inom vårt uppdrag.
KvalifikationerVem är du?
Som person har du förmåga att lyssna, förstå och anpassa ditt budskap och bemötande utifrån våra medborgares olika behov. Det är av stor vikt att du är serviceinriktad och har ett intresse av att vilja hjälpa andra människor. Du är kommunikativ och vill samverka och skapa kontakt med kollegor inom teamet och i verksamheten.
Du arbetar i ett stort flöde av händelser och ärenden därför behöver du vara bra på att söka, strukturera och dokumentera information. Att växla mellan olika system och verktyg är något du är van vid.
Periodvis kontaktar många medborgare kommunen samtidigt, vilket skapar ett högt tryck i våra kanaler. Därför söker vi dig som trivs med att hantera flera olika ärenden samtidigt, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och snabbt ser vad som behöver prioriteras.
Vi söker dig som:
* har en akademisk utbildning inom pedagogik eller kommunikation, eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
* har för tjänsten relevant yrkeserfarenhet, exempelvis har arbetat inom serviceyrken gärna inom kundtjänst, support, reception, hotell, restaurang, butik eller liknande. Eller från kommunal verksamhet som inneburit återkommande kontakter med medborgare.
* har hög digital kompetens, vilket innebär att du har lätt för att lära dig olika IT-system och växla mellan olika verktyg och program.
* har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift.
Det är meriterande om du:
* har erfarenhet av kundtjänstarbete via telefon.
* har erfarenhet av att ha arbetat med ärendehantering i ett system.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna våra sidor:
https://sandviken.se/arbete-och-karriarVill du veta hur det är att bo, leva och verka i Sandvikens kommun? Kanske du funderar på att flytta till Sandviken? Vi har samlat information speciellt för dig på våra sidor:
https://sandviken.se/hellosandvikenOm du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på
www.sandviken.se/ledigajobb Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "316-25".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)
Arbetsplats Sandvikens kommun, Medborgarservice
Kontakt Chef medborgarservice
Helena Liljerehn
helena.liljerehn@sandviken.se 026-24 09 40 Jobbnummer 9610335