Kommunvägledare
Motala kommun, Kommunikation / Kundservicejobb / Motala
2025-02-25
Visa alla kundservicejobb i Motala,
Vadstena,
Mjölby,
Karlsborg,
Linköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Motala kommun, Kommunikation i Motala Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Som vår medarbetare har du ett ansvarsfullt uppdrag att tillsammans med oss anpassa arbetet till förändringar och agera för att utveckla ett hållbart sjöstadsliv i Motala kommun. Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Stöd och utveckling, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning.
Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
Publiceringsdatum2025-02-25ArbetsuppgifterKommunvägledarna i Motala kommuns servicecenter arbetar tätt ihop för att lösa så många som möjligt av de inkommande ärendena. Vi ansvarar också för att skapa hög tillgänglighet och service med kommuninvånarnas bästa i fokus.
Vi guidar våra invånare via telefon som den främsta kanalen för inkommande ärenden, men också via andra kanaler som chatt, e-post och personliga besök. Vi vägleder i många olika frågor som rör den kommunala verksamheten, allt från bygglov till skola och barnomsorg. Vi använder ett stort antal verksamhetssystem för att hitta information. Servicecenter är länken mellan invånarna och resten av organisationen.
Du hanterar ärenden i ett digitalt kundtjänstsystem, följer rutiner, genomför och avslutar aktiviteter.
KvalifikationerVi söker dig med fullgjord gymnasieutbildning. Du får gärna ha en eftergymnasial utbildning inom relevant område som t ex kommunikation eller service.
Du som söker ska ha minst två års aktuell arbetslivserfarenhet från kundtjänst. Meriterande om du arbetat med detta inom kommunal verksamhet eller inom annan offentlig verksamhet.
Vi kommunicerar både på svenska och engelska och det är viktigt att du är bekväm i både tal och skrift. Har du kunskap i något annat språk är det meriterande.
Du har förmågan att skriva tydligt, klart och välstrukturerat och kan anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du är duktig på att hitta och formulera de viktigaste budskapen i en text och att använda klarspråk är en självklarhet för dig.
En hög digital kompetens krävs då det dagliga arbetet hanteras med hjälp av ett tjugotal olika verktyg/system. Du ska ha erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem och en digital växel.
Du har lätt att samarbeta och trivs i en organisation där förändringar och utveckling tillhör vardagen. Du måste kunna arbeta tätt med andra människor, lyssna, visa empati och respekt. Du är strukturerad i ditt arbete och är lösningsorienterad.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du passar in bra i vårt nuvarande team.
ÖVRIGT
Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut, så vänta inte med att ansöka.
Vid val av kandidater kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi kommer att använda oss av praktiska arbetsprover i rekryteringsprocessen.
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C234794".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Motala kommun (org.nr 212000-2817)
Arbetsplats Motala kommun, Kommunikation
Kontakt Kommunikationschef
Sofia Löf
sofia.lof@motala.se 0141-225074 Jobbnummer 9185250