Kommunstrateg

Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning / Organisationsutvecklarjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning i Katrineholm

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling - för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt - rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?

Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.


Publiceringsdatum
2018-03-09

Arbetsuppgifter
Kansliet organiserar det kommunövergripande, tvärsektoriella strategiska arbetet som kommunstyrelsen ansvarar för. Områdena som tjänsterna spänner över är integration och mottagning av nyanlända, jämställdhet, folkhälsa, tillgänglighet, ANDT, samt internationellt arbete.

Ni kommer att vara tre stycken strateger som tillsammans arbetar med alla områden. Vilka områden som är prioriterade varierar över tid, och i så stor utsträckning som möjligt ska arbetssättet var tvärsektoriellt och utgå ifrån en helhetssyn. Ni tar tillsammans fram beslutsunderlag i såväl strategiska frågor som operativa frågor, leder och deltar i olika typer av processer, skriver ansökningar för projektfinansieringar, leder projekt och är bollplank till kollegor inom hela kommunen i frågor som relaterar till era kompetensområden. Ni kommer också att ansvara för att leda ett antal nätverk, och representera Katrineholm i externa nätverk.

En viktig del i arbetet är att möjliggöra extern finansiering för de projekt/arbeten som genomförs, exempelvis EU-medel. För ett lyckat resultat är det avgörande att du kan vara både drivande och idégenererande såväl som lyhörd för verksamheternas behov och förutsättningar.

Kansliets arbete utgår ifrån ett helhetsperspektiv där vi tillsammans känner ansvar för och löser hela kansliets uppdrag. Därför kan vid behov även andra arbetsuppgifter bli aktuella.

Rekryteringen innebär en nystart för kommunens övergripande strategiska arbete och därför kommer du och dina kollegor ha stora möjligheter att påverka arbetets inriktning och utformning.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett stort samhällsintresse, är driven och älskar lagarbete!

Du har högskoleutbildning inom relevant område för tjänsten omfattande minst 120 p/180 hp. Du har också erfarenhet av arbete inom något eller flera av områdena projektledning, processledning, innovationsledning, EU-arbete, kvalificerat utredningsarbete, systematiskt förbättringsarbete utifrån exempelvis LEAN. Du behöver även ha minst några års erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.

Det är meriterande om du med gott resultat arbetat i ledningsposition. Det kan ha varit som chef, projektledare eller processledare, eller en informell ledningsposition. Det är självklart också meriterande med erfarenhet inom något eller några av de aktuella sakområdena.

Arbetet är i första hand ett lagarbete och därför behöver du brinna för att skapa resultat tillsammans med andra. Rollen utgör både en stödjande och styrande funktion gentemot övriga förvaltningen och därför behöver du vara lyhörd inför andras behov och synpunkter, utan att tappa fokus och integritet i ditt uppdrag.

Du behöver kunna anlägga ett helhetsperspektiv på det kommunala uppdraget och obehindrat kunna växla mellan den strategiska och operativa rollen. Vi söker dig som är trygg, stabil, prestigelös och flexibel. Du förblir uthållig och motiverad trots eventuella bakslag. Du har en väl utvecklad förmåga att bygga relationer, entusiasmera och samarbeta.

Ditt arbetssätt är strukturerat, strategiskt, proaktivt och självständigt. Ditt förhållningssätt är lösningsinriktat och du har god pedagogisk förmåga.

ÖVRIGT
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast möjligt.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-01
Ange följande referens när du ansöker: C18207/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotte Arnell 0150-57023

Företag
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning

Adress
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning
Fredsgatan 38
64180 Katrineholm

Kontorsadress
Fredsgatan 38 64180 Katrineholm

Jobbnummer
4012427

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning: