Kommunsekreterare till Kungälvs kommun

Kungälvs kommun, Kansli och Juridik / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Kansli och Juridik i Kungälv

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!

Kungälvs kommun är organiserad i en förvaltning under kommunstyrelsen. Förvaltningen är uppdelad i tre sektorer och tre stabsenheter innefattande HR, ekonomin och kommunkansli. Kommunkansliet ansvarar för kommunövergripande registratur, sekretariat, upphandling, juridiskt stöd, överförmyndarverksamhet, digitaliserings - och systemförvaltarfrågor och näringslivsfrågor. Enheten har 30 anställda varav fyra är nämndsekreterare och en nämndsekreterare/utredningssekreterare.

Vår nuvarande kommunsekreterare ska gå vidare till nya uppdrag inom kommunen och vi söker därför hans efterträdare.


Publiceringsdatum
2021-03-08

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare fungerar du som nämndsekreterare för kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och krisledningsnämnden. Du är specialist på de juridiska, organisatoriska och administrativa processer som tjänsten omfattar och har en samordnande roll för kommunens nämndsekreterare. Tillsammans med de övriga nämndsekreterarna kartlägger du utbildningsbehov i förvaltningen och stödjer den administrative chefens i dennes uppdrag att utveckla ärendehanteringsprocessen.

I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området tillsammans med kommunens övriga nämndsekreterare. Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda, handläggare och i viss mån med media och medborgare.

Hos oss kommer du tillhöra en grupp om fyra nämndsekreterare som tillsammans stödjer förvaltningen och kommunens nämnder, utskott och beredningar. Till gruppen är även knuten en utredningssekreterare som stödjer förvaltningsledningen med utredningsuppdrag och en huvudregistrator. Arbetet präglas av nära lagarbete där du och dina kollegor stöttar varandra men också har egna specifika uppgifter och ansvarsområden.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.
Du har minst tre års erfarenhet som nämndsekreterare eller liknande befattningar hos en kommun eller en region. Du har god kännedom om tillämpliga lagar såsom kommunallagen och förvaltningslagen.

Du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt både i tal och skrift. Intresse för, och kunskap om, samhällsfrågor är en förutsättning för att lyckas i rollen.
Erfarenhet av digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem samt erfarenhet av kommunalt nämndarbete är meriterande.

Du ska ha god datorkunskap och behärska Office-paketet.

Du har god samarbetsförmåga men kan också arbeta självständigt under eget ansvar. Du har en utvecklad känsla för service men också förmåga att genom din personlighet och sätt att vara påverka andra. Du är lösningsfokuserad, ansvarsfull och kan leverera i tid.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2021-05-15 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1010497".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungälvs kommun (org.nr 212000-1371)

Arbetsplats
Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Jobbnummer
5615248

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Kansli och Juridik

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Kansli och Juridik: