Kommunsekreterare till Kumla kommun

Kumla kommun / Administratörsjobb / Kumla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kumla, Hallsberg, Örebro, Askersund, Laxå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kumla kommun i Kumla

Brinner du för en välskött förvaltning och vill vara en viktig kugge i att den lokala demokratin fungerar? Är du samhällsintresserad och gillar att hålla ordning och reda, vara "spindeln i nätet"? Då här det här jobbet för dig! I rollen som kommunsekreterare får du kombinera ditt intresse för samhällsfrågor med dina personliga styrkor som strukturerad, noggrann och lösningsfokuserad.

Tjänsten är placerad på kansliavdelningen som består av ett drygt tiotal medarbetare. Kansliavdelningen ansvarar för bland annat kommunstyrelsens diarium och nämndadministration, handläggning och beredning av ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. På kansliavdelningen finns bland andra också strateger med ansvar för övergripande utvecklingsarbete, utredare, kommunjurist, dataskyddsombud och kommunikatörer.

Publiceringsdatum
2023-03-22

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare i Kumla kommun är du nyckelpersonen gällande samordning och administration av ärendeprocessen till kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du ansvarar för att planera och kvalitetssäkra processen, granskar beredningsunderlag och sammanställer handlingar till kommunstyrelsen, dess utskott och kommunfullmäktige, samt för protokoll på sammanträden.

Kommunsekreteraren leder kommunens interna nätverk av nämndsekreterare för att gemensamt driva arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocessen. I rollen ingår att vara ett stöd till förtroendevalda, chefer och handläggare i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen. Du är huvudregistrator för kommunstyrelsen vilket innebär att du diarieför handlingar, upprättar ärenden och stöttar tjänstepersoner i registreringsfrågor.

I arbetet ingår också intern rådgivning och vägledning samt vara ett stöd till tjänstepersoner och förtroendevalda i ärendeprocessen. Du kommer också att var valsamordnare och jobba tillsammans med andra funktioner i arbetet vid allmänna val och europaparlamentsval. Vidare ingår sekreterarskap för våra sydnärkegemensamma nämnder; sydnärkes lönenämnd samt sydnärkes överförmyndarnämnd.

Du kommer att arbeta i en helt digital ärendeprocess och tillsammans med systemförvaltare och övriga nämndsekreterare vara en del av arbetet med införande av e-arkiv, som vi inför och driftar tillsammans med våra samverkanskommuner i sydnärke.

I tjänsten kan även förekomma att bereda egna ärenden och mindre utredningsuppdrag.

Kvalifikationer
Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning såsom exempelvis nämndsekreterare. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och du är tydlig i din kommunikation. Du är en person som ser och får ihop helheten, har förmåga kvalitetsgranska skriftliga underlag, säkerställa att tider hålls genom att föra en löpande dialog med aktuella personer inom förvaltningen. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du tar egna initiativ och arbetar proaktivt för att lösa uppgifter och uppdrag. Du har lätt att skapa relationer och tycker om att samarbeta och att vara i händelsernas centrum.

Du har en högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller liknande. Det är meriterande om du har några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLF 5/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kumla kommun (org.nr 212000-1975)

Arbetsplats
Kommunledningsförvaltningen, Kumla kommun

Kontakt
Administrativchef
Ann-Charlotta Brandett
019586886

Jobbnummer
7573833

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kumla kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kumla kommun: