Kommunsekreterare till kommunledningsförvaltningen
Piteå Kommun / Administratörsjobb / Piteå
2025-02-07
Visa alla administratörsjobb i Piteå,
Luleå,
Älvsbyn,
Boden,
Skellefteå eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Piteå Kommun i Piteå,
Luleå,
Pajala eller i
hela Sverige Piteå är en trygg småstad med storstadens alla möjligheter. Med ett centralt läge mitt i den gröna omställningen, stark företagartradition och framskjuten position inom forskning ska vi bli en förebild för hållbar tillväxt och samhällsutveckling. Målet är att tillsammans med näringsliv och andra aktörer i Piteå förverkliga vår nya Vision 2050, "Sveriges bästa plats att bo på!"
Kommunledningsförvaltningens uppgift är att leda och samordna en mängd olika kommunövergripande uppdrag utifrån beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Ledningskansliets ärendeteam arbetar med bland annat samordning, ärendehantering och utredning och är ett stöd till förtroendevalda i bland annat kommunfullmäktige och kommunstyrelse.
Vill du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i kommunledningsförvaltningen arbeta med kommunens ärendeprocess? En av våra två kommunsekreterare har fått annat uppdrag i kommunen under perioden 1 juni 2025 t.o.m. december 2026. För den tiden söker vi en ersättare. Kommunsekreterarens roll är central och utgör navet i avdelningens stöd gentemot de förtroendevalda och tjänstepersonerna i den kommunala förvaltningen, inklusive de kommunala bolagen. Du arbetar nära tillsammans med kommunalråd, kommunchef, avdelningschefer, kommunjurist, huvudregistrator, processledare och utvecklingsansvarig för systemstöd. Välkommen med din ansökan!
Publiceringsdatum2025-02-07Dina arbetsuppgifterSom kommunsekreterare arbetar du nära kommunledningen och politikerna. Tillsammans med dina kollegor inom avdelningen ansvarar du för att säkerställa att Piteå kommun har en väl fungerande ärendeprocess och driver dess utveckling. Dina kollegor består av personer med likvärdig bakgrund som dig men här finns också andra kompetenser som berikar samarbetet från centrala funktioner, andra förvaltningar och de kommunala bolagen.
Tjänsten omfattar bland annat följande ansvarsområden:
• Självständigt bereda, kvalitetssäkra och föredra ärenden.
• Vara sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott, olika partsammansammanssatta grupper samt kommunens krisledningsorganisation.
• Utveckla ärendeprocessen, dels inom kommunledningsförvaltningen, dels inom hela den kommunala organisationen.
• Planera och leda kommunens nätverk för nämndsekreterare och registratorer.
• Genomföra handläggarutbildningar och ge stöd till tjänstepersoner i ärendeprocessen.
• Stödja kommunens förtroendevalda.
• Stödja i kommunalrättsliga frågor.
• Genomföra mindre utredningar.
Kvalifikationer Du har en utbildning på högskolenivå med statsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig eller rättsvetenskaplig inriktning eller annan erfarenhet som arbetsgivare bedömer likvärdig. För att lyckas i rollen tror vi att du har tidigare erfarenhet av liknande uppdrag. Det är meriterande om du arbetat nära ledningen i en politiskt styrd organisation. Arbetet är omväxlande med stor bredd och ställer höga krav på tydlighet, lyhördhet och en mycket god kommunikativ förmåga. Du har en positiv inställning till att ge service, råd och stöd. Som person är du prestigelös, strukturerad och kvalitetsmedveten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom god samarbetsförmåga, förmåga till att ta initiativ till utveckling samt kunna jobba mot deadline. B-körkort krävs.
Övrig information Tjänsten är en visstidsanställning på heltid perioden 1 juni 2025 t.o.m. december 2026. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och anställningen kommer därför att omfattas av säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) med i förekommande fall registerkontroll.
Välkommen med din ansökan senast 2025-02-23
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta Rekryteringsteamet för alternativ sökväg på telefon 0911-69 65 10.
Vi undanber oss kontakt från rekryteringsföretag
Om arbetsplatsen
Kommunledningsförvaltningen är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.
Läs mer;
Kommunledningsförvaltningen Kommunledningsförvaltningen - Våra verksamheter (pitea.se)
Jobba i Piteå kommun Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)
Piteå växer Piteå växer - Hållbar samhällsutveckling (pitea.se)
Inflyttarservice - för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål.
Inflyttarservice Piteå (
https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice) Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Piteå kommun (org.nr 212000-2759),
http://www.pitea.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Piteå Kommun
Kontakt Akademikeralliansen
Hanna Backman
hanna.backman@pitea.se 0911- 69 61 85 Jobbnummer 9151559