Kommunsekreterare till Gällivare kommun
Gällivare kommun / Administratörsjobb / Gällivare
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Gällivare,
Jokkmokk,
Kiruna,
Pajala,
Överkalix eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gällivare kommun i Gällivare,
Boden,
Luleå eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2024-06-12Beskrivning av verksamhetenTjänsten som kommunsekreterare tillhör Nämnd- och utredningsavdelningen som är en avdelning inom Stöd- och utvecklingsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för överförmyndarverksamhet, nämndsadministration, kommunens arkiv, konsumentvägledning, strategiska frågor gällande miljö, tillgänglighet, folkhälsa, minoritetsspråk, informationssäkerhet, digitalisering m.m.
Dina arbetsuppgifterSom kommunsekreterare i Gällivare kommun kommer du att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till nämnder, utskott, kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du kommer att vara ansvarig för att planera och kvalitetssäkra processen. I det dagliga arbetet ansvarar du för administration till de politiska nämnderna. Det handlar om att upprätta kallelser till sammanträden, distribuera handlingar, skriva protokoll inklusive hantera hela protokollsprocessen, ge administrativ service till förtroendevalda, förvaltningschefer och handläggare/utredare samt samordna kontakter internt och externt. Vidare handlar arbetet om sedvanliga sekreteraruppgifter som t.ex. posthantering, registrering av handlingar, arkivering. Du deltar i arbete med utveckling av ärendehanteringssystem inom kommunen och pågående digitalisering och effektivisering i det dagliga arbetet. Även deltagande i planering och genomförande av allmänna val ingår i nämndsekreterarrollen. I tjänsten ingår att vara arbetsledare för nämndsekreterare och därigenom driva arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner. Du kommer även vid behov att gå in som ersättare för avdelningschef.
Din roll kommer att vara konsultativ genom att stödja förtroendevalda och chefer i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Även intern rådgivning och vägledning till tjänstemän och förtroendevalda vad gäller ärendeprocessen ingår som en del i arbetet. Du kommer även att vara systemansvarig för vårt ärendehanteringssystem Ciceron.
KvalifikationerVi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning med inriktning offentlig förvaltning, juridik, samhällsvetenskap eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig.Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt om du har goda kunskaper i den lagstiftning som är central för uppdraget, däribland kommunallagen, förvaltningslagen och sekretesslagstiftningen. Det är också meriterande om du haft någon arbetsledande funktion tidigare. Som person är du lösningsfokuserad och noggrann, du är bekväm med att ta egna initiativ och trivs i en stödjande- och serviceinriktad funktion. Det är viktigt att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga då arbetet består av många olika kontaktytor.
Övrig informationTill din ansökan vill vi ha med en CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar.
Anställningstyp/arbetstiderTillsvidareanställning, 100%. Provanställning kan komma att tillämpas
ErsättningVi tillämpar individuell lönesättning, lämna gärna löneanspråk i din ansökan.
Tillträde/Ansökan
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista dag att ansöka är 2024-08-11
Upplysningar
Avdelningschef Anneli Markström tfn 0970-818 125
Fackliga företrädare
Vision
Akademikerförbundet SSR,
Varm välkommen med din ansökan!
Ersättning enligt avtal
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-08-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gällivare kommun (org.nr 212000-2726)
Arbetsplats Gällivare Kommun
Kontakt Avdelningschef
Anneli Markström
anneli.markstrom@gallivare.se 0970-818 125 Jobbnummer 8744424
Observera att sista ansökningsdag har passerat.