Kommunsekreterare till administrativa enheten

Mariestads kommun, Sektor ledning / Organisationsutvecklarjobb / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Mariestad, Töreboda, Götene, Skövde, Gullspång eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mariestads kommun, Sektor ledning i Mariestad, Trollhättan eller i hela Sverige

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra, utvecklas individuellt och att samtidigt vistas i ett av landets vackraste områden. Här behövs och uppskattas alla för det de gör - både av invånare och arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande kugge i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda, och ser möjligheterna hos varje person.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på. Arbetsgivarrollen är viktig på många sätt: Mariestads kommun strävar efter att inom fem år vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna i sin kommun/region.

Sektor ledning har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Sektorn svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter.

Vår kommunsekreterare har gått vidare till en ny tjänst. Nu söker vi dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten. Tjänsten som kommunsekreterare är placerad på den administrativa enheten, en del av sektor ledning. Enheten består av nio medarbetare verksamma inom områdena kansli/nämndadministration, arkiv och vaktmästeri. Enheten ansvarar bland annat för kommunens diarium, kommunens gemensamma nämndadministration, ärendehantering och beredningsprocess, arkivfrågor och de allmänna valen.

Vi är en enhet som står inför ett spännande utvecklingsarbete. Detta framför allt inom det digitala området, bland annat införandet av e-arkiv där din och övriga medarbetares deltagande och driftighet är en förutsättning.




Publiceringsdatum
2018-09-28

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare är du en strategisk resurs till kommunstyrelsen, kommunchefen och sektorerna inom det nämndadministrativa området vilket innebär att du arbetar nära såväl den politiska ledningen som tjänstemanna-ledningen.

Du kommer att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen med utskott och fullmäktige. Inom ramen för detta ingår även att vara sekreterare i kommunstyrelsen med utskott, och på sikt även i fullmäktige.

Kommunsekreteraren ansvarar för att kvalitetssäkra beslutsunderlag, och ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert.

Som en del av administrativa enheten kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor.

Enheten har huvudansvaret för de allmänna valen, där kommunsekreteraren har en viktig roll i planering, genomförande och administration.

Arbetet som kommunsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många kontakter, inom kommunen men även externt. Vi förutsätter att du deltar i aktuella nätverk på skaraborgsnivå.

Administrativa enheten är en liten organisation med gemensam nämndadministration vilket innebär att det är naturligt att dela på olika arbetsuppgifter vid behov.


Kvalifikationer
Högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Vi ser gärna några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och kunskap i att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

Erfarenhet från liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning är meriterande liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du bör ha förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation.

Arbetet är händelsestyrt och det är stundtals mycket högt tempo. Effektivitet och noggrannhet är viktigt. Som kommunsekreterare måste du ha förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utföra dina uppgifter med hög kvalitet även under tidspress.

Enhetens uppdrag är kommunövergripande och innefattar mycket kontakter med andra verksamheter vilket innebär att medarbetarna måste ha ett stort mått av servicekänsla.

Arbetsuppgifterna kräver hög grad av självständighet och initiativförmåga. Det är viktigt att du arbetar organiserat och strukturerat, har god prioriteringsförmåga och omdöme.

Du måsta ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl, både i tal och i skrift.


ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-21
Ange följande referens när du ansöker: A814098
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Malin Eriksson malin.eriksson@mariestad.se 0501-755050

Företag
Mariestads kommun, Sektor ledning

Adress
Mariestads kommun, Sektor ledning
Kyrkogatan 2
54286 MARIESTAD

Kontorsadress
Kyrkogatan 2 54286 MARIESTAD

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Mariestads kommun, Sektor ledning

Jobbnummer
4373091

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mariestads kommun, Sektor ledning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mariestads kommun, Sektor ledning: