Kommunsekreterare för kommunfullmäktige i Härryda kommun

Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen / Administratörsjobb / Härryda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Härryda, Lerum, Partille, Bollebygd, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen i Härryda

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet.

Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!

Kommunens förvaltning är organiserad i en samlad förvaltning för all verksamhet. Kanslienheten ansvarar för stöd och service till den politiska organisationen genom bland annat sekreterarskap för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder med mera. Enheten ansvarar även för kommunens ärendehanteringssystem, kommunarkiv, genomförande av allmänna val samt konsultation och utbildning i juridiska frågor till förvaltningen. Enhetens fokus är att digitalisera alla processer så långt det går.

Kanslienheten är en del av Utvecklingsfunktionen och en av stödfunktionerna i förvaltningen.

I Utvecklingsfunktionens övriga uppdrag ingår också ansvar för att leda och samordna de kommungemensamma frågorna kommunikation, kvalitet, digitalisering och näringslivsfrågor. Vi söker nu dig som vill vara med och utveckla stödet till den politiska organisationen och inta nyckelrollen som kommunsekreterare med kommunfullmäktige som huvudsakligt fokus.


Publiceringsdatum
2022-08-09

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare arbetar du mitt i händelsernas centrum och bidrar i utvecklings- och förbättringsarbete, bland annat med inriktning mot digitalisering. Tillsammans med kommun- och nämndsekreterarna, registrator och kommunjurister arbetar du bl.a. med att kvalitetssäkra den kommunala beslutsprocessen. Du är en stödfunktion till politiker och chefer avseende kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt förvaltningsrätt och förväntas ha kunskaper inom den lagstiftningen. Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete, och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.

Som kommunsekreterare deltar du på politiska sammanträden och kommer bl.a. att upprätta kallelser och skriva protokoll med vårt diarieförings- och ärendehanteringssystem, Platina, som stöd.

I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och support gällande ärendeprocesserna för kommunfullmäktige och dess beredningar. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, ledning och handläggare. Kommunsekreteraren samordnar också kommunens arbete med och är ett kunskapsstöd för verksamheterna när det gäller GDPR.

Sekreterarna är ett betydelsefullt stöd till sektorernas kärnverksamheter i frågor kring ärendeprocess och informationshantering och du deltar aktivt i arbetet med att utveckla rutiner och arbetssätt inom dessa områden.

Uppdraget kan innebära viss oregelbunden arbetstid eftersom möten kan vara förlagda till kvällstid.


Kvalifikationer
För den här tjänsten krävs att du har:

• Relevant högskoleutbildning inom t.ex. juridik, offentlig
förvaltning, statsvetenskap, eller annan likvärdig utbildning.

• Mycket goda kunskaper i svenska språket, i både tal och skrift

• Goda kunskaper inom relevant lagstiftning såsom offentlighets-
och sekretesslagen, kommunallagen, tryckfrihetsförordningen,
samt kännedom om dataskyddsförordningen (GDPR).

• Erfarenhet av att arbetat i en politisk styrd organisation.

Arbetet som kommunsekreterare kräver att du är strukturerad, noggrann, effektiv och kan självständigt driva frågor inom ditt område.

Vi ser också att du har ett professionellt förhållningssätt, kan ta egna initiativ och gillar utvecklingsarbete. Vidare är du serviceinriktad och har lätt för att samarbeta med andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Rekryteringsarbetet påbörjas i takt med att ansökningarna kommer in, så ansök redan idag!

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1147134".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härryda kommun (org.nr 212000-1264)

Arbetsplats
Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen

Kontakt
Kanslichef
Tannaz Ghaderi
tannaz.ghaderi@harryda.se
031-7246309

Jobbnummer
6871195

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härryda kommun, Utvecklingsfunktionen: