Kommunsekreterare

Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning / Administratörsjobb / Osby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Osby, Östra Göinge, Älmhult, Markaryd, Hässleholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning i Osby

Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.

Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!

Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!

I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.

Vi kan - vi vill - vi vågar! Vågar du?

Publiceringsdatum
2022-10-31

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare tillhör du den administrativa enhetens kanslienhet. Kommunens nämndadministration är central på enheten och du arbetar tillsammans med övriga nämnders sekreterare.

Där kommer du huvudsakligen att ansvara för samordning av beslutsprocessen och det administrativa stödet i kommunstyrelsen inklusive utskott samt kommunfullmäktige. Du kommer att planera möten, upprätta kallelser, dagordningar och protokoll, allt i enlighet med kommunallagens bestämmelser. Vid behov och backup kan du även komma att arbeta i övriga nämnder och styrelser som omfattas av kanslienhetens uppdrag.

Ditt huvuduppdrag blir att samordna beredningen av ärenden, kontrollera ärendeflöden samt kvalitetssäkra underlaget.

Du arbetar nära den politiska ledningen. I ditt uppdrag ingår därför att vara ett stöd till förtroendevalda samt till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag. Du kommer vara ett stöd till ordföranden såväl innan, under som efter sammanträden i olika frågor.

Kanslienheten är vägledande i administrativa processer. Du förväntas vara aktiv i arbetet med att utveckla kommunens administrativa rutiner, beslutsprocesser och kommunens centrala dokument- och ärendehanteringssystem. Andra handläggande arbetsuppgifter kan också förekomma.

Digitalisering är en viktig del av tjänsten och därför söker vi dig som är utvecklingsinriktad och ser digitaliseringens möjligheter.

Kvalifikationer
Du har en högskole-/universitetsutbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper om lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning, särskilt i kommunallagen men också i förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.

För att lyckas i rollen behöver du ha kunskap och förståelse för politiskt styrda organisationer och dess beslutsvägar. Det är därför meriterande om du arbetat med kvalificerat administrativt arbete i offentlig verksamhet. Du behöver ha goda kunskaper och vana av att arbeta med modern teknik och det är meriterande om du har arbetat i digitala ärendehanteringssystem.

Du har ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor. Du är duktig på att samarbeta och du har ett serviceinriktat förhållningssätt. En stor del av ditt jobb handlar om kommunikation med andra, att vara konsultativ genom att stötta såväl förtroendevalda som tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Du behöver vara bekväm i att ha en framträdande roll där du talar inför och leder andra.

Som person är du ansvarsfull, noggrann, strukturerad, har ett serviceinriktat förhållningssätt och kan planera samt prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är analytisk, kan väga samman komplex information, kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan uttrycka det svårbegripliga enkelt. Du har förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utför dina uppgifter med kvalitet även under tidspress.

Du uttrycker dig mycket väl på svenska såväl muntligt som skriftligt och hanterar Officepaketet som en naturlig del i ditt arbete.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet vid tillsättandet av tjänsten.
Erfarenhet av administrativt arbete i politiskt styrd verksamhet och med modern teknik.

ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.

Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2023-01-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "219/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Osby kommun (org.nr 212000-0902)

Arbetsplats
Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning

Kontakt
Administrativ chef
Margareta Larsson
margareta.perssonlarsson@osby.se
0479528029

Jobbnummer
7126625

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning: