Kommunsekreterare

Lerums kommun, Administrativa enheten / Organisationsutvecklarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Kommunsekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning.

Just nu arbetar vi i synnerhet med att genomföra Europaparlamentsvalet. Under 2019 och kommande år kommer vi att arbeta särskilt med förenkling och digitalisering, bland annat införande av ett digitalt arkiv och uppgradering av vårt ärendehanteringssystem.

Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.




Publiceringsdatum
2019-04-09

Arbetsuppgifter
Du arbetar med kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda i utskott och nämnder. I det arbetet upprättar du kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. Du bistår även kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges kommunsekreterare, bland annat genom att kvalitetsgranska beslutsunderlag som ska till nämnda organ för politisk behandling. Dessutom utgör du back-up för kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges ordinarie kommunsekreterare. Det medför bland annat att du deltar på kommunfullmäktiges sammanträden i syfte att hålla dig à jour med hanteringen där.

I tjänsten ingår också att, de år då det genomförs allmänna val eller Europaparlamentsval, fungera som valsamordnare tillsammans med ytterligare en person. Under den mest intensiva perioden i valarbetet, det vill säga under några månader, arbetar du uteslutande med valet.

Under valet och i samband med politiska möten förekommer kvällsarbete och under valhelg även helgarbete.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är mycket datorkunnig och behärskar Office-paketet väl.

För oss är det särskilt viktigt att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har helhetssyn. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har god problemlösande analytisk förmåga och tar egna initiativ. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter, samarbetar väl med andra och motiveras av utmaningar.

Som person är du noggrann, ansvarsfull samt har ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt. Det är meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet. Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med arrangerande av val.

För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.


ÖVRIGT

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-03
Ange följande referens när du ansöker: A866984
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Larsson marcus.larsson@lerum.se 0302-521597
Kristina Zanhar kristina.zanhar@lerum.se 0302-521108

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4719830

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: