Kommunsekreterare

Finspångs kommun - Ledningsstab / Organisationsutvecklarjobb / Finspång
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Finspång, Norrköping, Linköping, Vingåker, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Finspångs kommun - Ledningsstab i Finspång

Finspångs kommun har drygt 21 000 invånare. Kommunen är organiserad i sektorer under en verksamhetsnämnd; kommunstyrelsen. Våra största verksamhetsområden är skola och barnomsorg samt vård och social omsorg och vi arbetar även med samhällsbyggnadsfrågor, kultur- och fritidsfrågor med mera. Finspångs kommun har ca 1700 anställda.

Vi siktar på att bli Sveriges Kvalitets Kommun 2021.

Näringslivet domineras av högteknologiska internationella industrier. Närheten till naturen och ett stort utbud av idrotts och motionsanläggningar, bland annat ett äventyrsbad med friskvårdsanläggning, är några av våra lokala plusvärden.

Tjänsten är placerad på kansliavdelningen som tillhör ledningsstaben. Vi är 10 personer på avdelningen, som har ansvar för ärendeberedning, registratur, centralarkiv, administrativt stöd inom ledningsstaben, handläggning åt överförmyndaren samt planering och genomförande av allmänna val. Kansliet ger också service till politiker och tjänstemän i juridiska frågor inom området offentlig rätt.

Kansliavdelningen bildades under våren 2017 med syfte att samla resurser för att utveckla, kvalitetssäkra och stödja en effektiv ärendehantering och de politiska organens arbete. Vi är specialister som arbetar nära de politiska besluten och utgör ett stöd till kommunledning och sektorer. Ett viktigt fokusområde de närmaste åren är att förändra dokument- och ärendehantering genom ökad digitalisering.



Publiceringsdatum
2018-05-23

Arbetsuppgifter
Kommunsekreteraren är en nyckelperson i ärendeprocessen och har en viktig roll i kansliavdelningens förändringsarbete. Vill du i egenskap av nyckelperson vara med och förändra och utvecklas inom en politiskt styrd organisation i en spännande fas? Då är det här tjänsten för dig!

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att bereda ärenden till kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträden. I anslutning till de instanserna ingår även vissa andra politiska organ, till exempel presidieberedningar. Ärendeberedningen innebär att du har ansvar för förberedelser och efterarbete. Du planerar, administrerar, deltar i sammanträdena och skriver protokoll. Som kommunsekreterare skriver du vissa beslutsunderlag och handlägger en del ärenden. Arbetets upplägg sker enligt tidsplaner vilket innebär att du ofta arbetar mot någon form av deadline.

Du ska säkra att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och andra för verksamheterna gällande lagar och styrdokument. Kvalitetssäkring av ärendehanteringsprocessen ligger inom ditt område. Det innebär att säkerställa att underlag och protokoll är korrekta och av hög kvalitet både ur juridiskt och språkligt hänseende.

Arbetet innebär mycket kontakter med politiker, kommunens tjänstepersoner och medborgare. Du ger politiker, chefer och handläggare ett stöd med hög servicegrad och professionellt utförande. Du ger dem råd i frågor som rör offentlighet och sekretess samt i ärendehantering. I tjänsten ingår att utbilda verksamheten i frågor som rör ärendeprocessen.

Våren 2016 införde Finspångs kommun ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem, Public 360. Systemet är en del i arbetet med att förbättra kvalitén, bli effektivare och öka tillgängligheten. Våra utskick till förtroendevalda sker till största delen digitalt. Public 360 kommer att vara ditt huvudsakliga arbetsverktyg. Du ansvarar för att utveckla mötesadministrationen i systemet och du har också en roll i att stödja och utbilda användarna.


Kvalifikationer
Till den här tjänsten söker vi dig som har högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, till exempel statsvetare, socionom, jurist eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har god förmåga att i tal och skrift uttrycka dig lättillgängligt och tydligt på svenska. Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar dokument av hög kvalitet.

Du har goda kunskaper i Word i MS Office och intresse för dokumenthantering och IT-system.
För att lyckas i uppdraget behöver du ha god kunskap om, förståelse och intresse för den politiska process som styr kommunal och offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av nämndadministration och offentlig förvaltning samt goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt och övriga regelverk som styr kommunal och offentlig verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du organiserad och serviceinriktad. Du har en vilja att själv ta ansvar för dina arbetsuppgifter samt bidra till det gemensamma utvecklingsarbetet. Du är kvalitetsmedveten och noggrann. Det är viktigt att du kan planera och strukturera ditt arbete och arbeta självständigt, med du behöver också ha en mycket god samarbetsförmåga och trivas i servicerollen. För att delta i utvecklingsarbetet är du lyhörd för andras synpunkter och har ett driv till att genomföra överenskomna förändringar. Du delar aktivt med dig av nya kunskaper och idéer.


ÖVRIGT
Provanställning kan komma att tillämpas.

Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner mot bruttolöneavdrag, rabatter och andra erbjudande av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag.

För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun.

Finspångs kommun är finskt förvaltningsområde vilket bland annat innebär att vi satsar på att ha finskspråkig personal i våra kärnverksamheter. Vi ser därför gärna sökande som har goda kunskaper i finska, eller andra språkkunskaper, som kan bidra till utveckling av våra verksamheter.

I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. med visst kvällsarbete Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-10
Ange följande referens när du ansöker: A786788
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Olofsson carina.olofsson@finspang.se 0122-85006

Företag
Finspångs kommun - Ledningsstab

Adress
Finspångs kommun - Ledningsstab
Finspångs kommun
61280 Finspång

Kontorsadress
Bergslagsvägen 13-15 61280 FINSPÅNG

Jobbnummer
4161429

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Finspångs kommun - Ledningsstab

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Finspångs kommun - Ledningsstab: