Kommunsekreterare

Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Ljungby
2018-01-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2023-03-31) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Ljungby, Älmhult, Hylte, Alvesta, Värnamo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen i Ljungby

I Ljungby kommun är vi öppna, vi är framåt och vi vill. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Hos oss hittar du Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Ljungby kommun är en kommun som utvecklas. Kommunen har ca 2 700 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar alltid efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som är fri från diskriminering och stora möjligheter att utvecklas. Välkommen till oss!

Kommunförvaltningens kansliavdelning består av 12 medarbetare och har som uppdrag att stödja kommunfullmäktige, fullmäktiges demokratiberedning och valberedning, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott och personal- och arbetsmarknadsutskott samt överförmyndarnämnden och valnämnden, med ärendeberedning, planering, utredningar sammanträdesadministration och andra kansliuppgifter. Kansliavdelningen svarar även för juridiskt stöd till hela den kommunala förvaltningen. Vidare ansvarar kansliavdelningen för kommunarkivet och kommunstyrelsens diarium samt för överförmyndarhandläggningen i Ljungby, Markaryd och Älmhults kommuner. I kansliavdelningens uppdrag ingår också budet- och skuldrådgivning til kommuninvånarna i Ljungby, och Älmhult samt konsumentrådgivning till kommuninvånarna i Emmaboda, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Osby, Torsås och Älmhult.

Avdelningen har som mål att kunna ge ett gott servicebemötande, tillgänglighet och rättsäkerhet för huvudmän, ställföreträdare, myndigheter och samverkanspartners och ha hög ambition vad gäller att förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt i förhållande till dem och till allmänheten. För att kunna upprätthålla detta mål söker vi nu ytterligare en kommunsekreterare,

Arbetet ger dig stora möjligheter till professionell utveckling både vad gäller det arbete som rör det traditionella sekreterarskapet men också ifråga om de arbetsuppgifter som är kopplade till demokratiarbetet och utredningar som avdelningen ansvar för och innebär ett stort eget ansvar.

Vi har en modern syn på våra medarbetare. Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, varför vi tillämpar flextidsavtal, erbjuder möjlighet till semesterväxling och subventionerat årskort vid resor med allmänna kommunikationer. Kommunen ger gratis medlemskap i den ena av kommunens två personalklubbar vilket ger möjlighet till gratis träning under hela veckan vid närliggande träningsanläggning och möjlighet att delta i andra aktiviteter.

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans! Vill du vara med?

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb


Publiceringsdatum
2018-01-18

Arbetsuppgifter
Kansliavdelningens kanslifunktion består idag av två medarbetare, varav en kommunsekreterare och en administrativ handläggare, vilka är underställda kanslichefen. Avdelningen söker nu en driven och noggrann kommunsekreterare som trivs med ett högt tempo, är självständig och vill leverera kvalitativ service till politiker, invånare och tjänstemän i organisationen.

Kommunsekreterarens roll innebär främst att levererara kvalitativ service och utgöra en stödfunktion gentemot de förtroendevalda och tjänstemän i det arbete som ingår i kansliavdelningens uppdrag.

Med det avses bl.a. att tillsammans med kansliets övriga medarbetare ansvara för beredning, handläggning och sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, utskott och beredningar som ingår i uppdraget, arbeta med utveckling och effektivisering av den övergripande nämndprocessen och utgöra ett stöd till förvaltningens tjänstemän i deras arbete med att producera beslutsunderlag.

Att tillsammans med övriga två medarbetare utgöra ett administrativt stöd till kommundirektören.

Att gemensamt ansvara för avdelningens arbete med demokratifrågor; såsom att utgöra ett stöd vid anordnandet av medborgardialoger, framtidsdagar och andra demokratievent som anordnas av kommunen och i det arbete som görs i samband med genomförande av val, samt att genomföra utredningar.


Kvalifikationer
Du ska ha samhällsvetenskaplig högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning eller en bakgrund (t.ex. tidigare erfarenhet av liknande arbete) som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för detta uppdrag
Det är meriterande om du har kunskaper gällande kommunallagen, förvaltningslagen, personuppgiftslagen och den nya dataskyddsförordningen (GDPR) och offentlighets- och sekretesslagen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete från en politiskt styrd organisation
Du har en god stilistisk förmåga och en utvecklad IT-vana. Det är även meriterande om du har erfarenhet från arbete med EDP Diarium.

Rollen som kommunsekreterare kräver att du klarar av att arbeta med många olika saker samtidigt, trivs med ett högt tempo och känner dig bekväm med att självständigt prioritera ditt arbete. Vi ser vidare att du är social och har lätt att samarbeta och kommunicera med andra människor. Det är viktigt att du tycker om att vara "spindeln i nätet" och är en utpräglad problemlösare. Som person är du självständig, prestigelös, strukturerad och kvalitetsmedveten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Krav: B-körkort och god datorvana.
Övriga språkkunskaper är meriterande.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan
utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-01
Ange följande referens när du ansöker: A748400
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Katrin Nilsson katrin.nilsson@ljungby.se 0372-78 91 94
Eva-Marie Norén-Holgersson eva-marie.noren-holgersson@ljungby.se 0372-78 91 16
Lena Karlsson lena.karlsson@ljungby.se 0372-78 91 17

Företag
Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen
Ljungby kommun
34183 LJUNGBY

Kontorsadress
Olofsgatan 9 34183 Ljungby

Jobbnummer
3912670

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljungby kommun, Kommunledningsförvaltningen: