Kommunsekreterare

Luleå kommun, Kansli / Organisationsutvecklarjobb / Luleå
2017-02-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2018-12-13) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, Kansli i Luleå

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Tjänsten som kommunsekreterare är organiserad under kommunledningsförvaltningens kansli, närmsta chef är kanslichefen. Kanslikontoret innefattar 25 medarbetare och är indelat i 3 enheter: stadsarkiv, kansli och överförmyndarexpedition. Kanslienheten svarar för stödet till kommundirektören och kommunalråden samt administrationen av kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges beslutsprocesser och registratur, juridik, budget- och skuld rådgivning, konsumentvägledning samt allmänna val.


Publiceringsdatum
2017-02-22

Arbetsuppgifter
Vi har infört ett kommungemensamt ärende- och dokumenthanteringssystem (Evolution) som gör det möjligt för handläggare, registratorer och nämndsekreterare att se hela ärendekedjan. Vi distribuerar sammanträdeshandlingar digitalt till våra förtroendevalda. Syftet med vårt utvecklingsarbete är att stödet till den politiska organisationen ska vara enkelt, effektivt och professionellt. Kommunsekreteraren är därför en viktig funktion i mötet med politiker, anställda och kommunens invånare. Under 2017 kommer vi att upphandla ett för kommunen gemensamt e-arkivsystem som innebär att vi arbetar i en obruten digital process där du spelar en viktig roll.

Att arbeta i Kommunledningsförvaltningen innebär att verka mitt i den lokalpolitiska vardagen. Förvaltningens uppdrag är att bistå de förtroendevalda politikerna i deras uppgift att styra kommunen och ansvara för utförandet av merparten av samhällsservicen i kommunen. Vi är en modern arbetsplats med öppet arbetsklimat där medarbetarna har möjligheter att utveckla sin potential och där medarbetarnas vilja till personligt ansvarstagande stimuleras.

I rollen som kommunsekreterare kommer du att konsulteras i allehanda frågor både av förtroendevalda och av tjänstemän i kommunen. Du ansvarar för den politiska ärendeprocessen i form av beredningar, kallelser och protokoll. Du ansvarar även för ärendehantering avseende alla till kommunledningsförvaltningens inkommande ärenden.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot statsvetenskap, förvaltningsrätt, juridik eller liknande examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

- Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift, är van och trygg med att kommunicera muntligt.
• Den formella rutinen är viktig eftersom struktur är avgörande för att lyckas i denna befattning.
• Du har erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation.
• Du har god allmänbildning och ett intresse för den verksamhet som kommunen bedriver och samhällsfrågor i stort.
• Du är noggrann och brinner för service och har förmågan att ta egna initiativ.
• Vi ser gärna att du har erfarenhet av och är insatt i arkivfrågor.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet.

Du söker jobb hos oss via ett elektroniskt ansökningsformulär. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Har du frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV kontakta www.offentligajobb.se.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-15
Ange följande referens när du ansöker: A655745
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gunilla Lundin 0920-45 38 36

Företag
Luleå kommun, Kansli

Adress
Luleå kommun, Kansli
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
97185 Luleå

Jobbnummer
3334112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, Kansli

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, Kansli: