Kommunregistrator

Strängnäs kommun, Kommunstaben / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kommunstaben i Strängnäs

Strängnäs kommun är en dynamisk idyll mitt i den expansiva Mälardalen. Här förenas småstadens charm och personlighet med närheten till storstadens utbud. Kommunens 32 000 invånare bor i attraktiva tätorter som Mariefred, Stallarholmen, Strängnäs och Åkers styckebruk, var och en med sin rika historia och unika karaktär, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär.

Publiceringsdatum
2012-04-25

Arbetsuppgifter
Att arbeta i kommunförvaltningen innebär att verka mitt i den lokalpolitiska vardagen. Förvaltningens uppdrag är att bistå de förtroendevalda politikerna i deras uppgift att styra kommunen och ansvara för utförandet av merparten av samhällsservicen i kommunen. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av respekt, tydlighet, utveckling och öppenhet. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat där människor har möjligheter att utveckla sin potential och där medarbetarnas vilja till personligt ansvarstagande stimuleras.

Kommunstaben har huvudansvaret för den samlade administrationen av de politiska beslutsprocesserna, registratur och kommunarkiv. Kommunstaben har också ansvar för juridik-, kris- och säkerhetsfrågor, allmänna val samt överförmyndarverksamheten. Vid kommunstaben arbetar femton personer.

Kommunregistrator är en nyinrättad huvudregistratorstjänst.

Arbetsuppgifterna för kommunregistratorn är varierade och erbjuder möjligheter till att själv styra mycket av arbetsuppgifternas genomförande.
Kommunregistratorn har ett övergripande ansvar för kommunens
registratorsfunktion, i vilket ligger att utveckla arbetssätt, rutiner och mallar. Kommunregistratorn ska utöva en controllerfunktion över kommunens diarieföring och kunna utbilda medarbetare inom verksamhetsområdet. Kommunregistratorn är sammankallande och samordnande gentemot övriga registratorer. Kommunregistratorn är även systemförvaltare för kommunens ärende- och dokumenthanteringssystem Lex.

På egen hand och i samarbete med kommunarkivarien och kommunjuristen arbetar kommunregistratorn för utveckling och utbildning avseende bl.a. ärende- och dokumenthantering samt tillämpning av offentlighetsprincipen.

Kommunregistatorn ansvarar för kommunstyrelsens och valnämndens diarium. I detta ingår postöppning, registrering, expediering, aktläggning, arkivering i och ansvar för närarkivet. Ett arbete som sker i samarbete med kommunsekreterare och administratör.

Kommunstaben kan erbjuda spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger dig inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten. Arbetet ger dig inblick i hur kommunens beslutsprocesser fungerar och kunskap om offentlig förvaltning. Inom enheten arbetar vi flexibelt och hjälper varandra för att klara vårt uppdrag, vilket innebär att även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella.

Kvalifikationer
Som kommunregistrator hos oss har du högskole-/universitetsexamen inom samhälls- eller statskunskap och/eller flera års erfarenhet som registrator. Du har förmodligen kompletterat med registrators- och arkivarie/arkivvetenskaps kurser, dokumenthantering för registratorer eller likvärdigt, alternativt har du förvärvat dig kunskaper genom erfarenhet som registrator inom offentlig förvaltning.

Du har genom utbildning och erfarenhet god förståelse för strukturen och ärendeflödena inom verksamheten. Vi ser gärna att du har erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom det administrativa området. Om du dessutom har erfarenhet som projektledare eller samordnare är det meriterande.

Du ska ha goda datakunskaper och tycker om utmaningen i en mer digitaliserad hantering och digitaliserat arbetssätt. Du har också förmågan att föra ditt intresse och dina kunskaper vidare till andra.

Som person är du initiativrik och självständig, vilket betyder att du kan driva utvecklingen inom verksamhetsområdet. Du trivs i servicerollen och med många kontaktytor, men har förmågan att vara tydlig. Du har förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt och kan se helheter utan tappa detaljer. Du tycker att det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplicerade frågor.

Arbetstider och omfattning
Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-05-14
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen
Ange följande referens när du ansöker: 125/12
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Oscar Arnell, 0152-291 57

Facklig kontakt
Inger Jansson, 0152-29191
Charlotte Wagner, 0152-29638

Företag
Strängnäs kommun, Kommunstaben

Adress
Strängnäs kommun, Kommunstaben
64580 STRÄNGNÄS

Jobbnummer
1224974

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kommunstaben

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kommunstaben: