Kommunjurister till Strängnäs kommun!

Strängnäs kommun, Kansliavdelningen / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt - nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

Kansliavdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Vi utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och förvaltningen. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom arkiv, ärende- och informationshantering, säkerhet, juridik och utredning.


Publiceringsdatum
2018-08-13

Arbetsuppgifter
Kansliavdelningen söker just nu två jurister som ska ersätta en av våra kollegor som går i pension och en som ska vara föräldraledig. Vi behöver dig som tidigare arbetat som jurist i offentlig verksamhet eller som lockas av utmaningarna att arbeta inom offentlig förvaltning.

Dina arbetsuppgifter
I båda rollerna som kommunjurist ger du vägledning, rådgivning och processtöd i juridiska frågor till förtroendevalda, nämnder och styrelser samt anställda i Strängnäs kommun.

Ditt uppdrag som kommunjurist omfattar bland annat att:
• granska avtal och andra handlingar
• ta fram och granska kommunens styrdokument
• bevaka rättssäkerheten i kommunen
• bevaka ny lagstiftning
• bistå kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med stöd i ärendeberedningen
• skriva underlag för beslut i nämnder
• utbilda förtroendevalda och anställda inom rättsområden kopplade till kommunens verksamheter
• ansvara för valarbetet

Som kommunjurist i Strängnäs kommun är du med din kompetens med och utvecklar en modern och effektiv förvaltning som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt stödjer kommunens utveckling och mål. Du bidrar till att utveckling, kvalitet och rättssäkerhet genomsyrar kommunens alla verksamheter.


Kvalifikationer
Erfaren jurist
Till denna tjänst söker vi dig som har juristexamen med några års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från offentlig verksamhet. Du har även erfarenhet av arbete med socialrätt. Det är meriterande om du tidigare arbetat inom kommunal verksamhet och har erfarenhet av kommunalrätt och valarbete.

Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Nyexaminerad jurist
Till detta vikariat söker vi dig med juristexamen och med ett stort engagemang och nyfikenhet av att arbeta inom offentlig förvaltning - och gärna den kommunala verksamheten. Det är meriterande om du har någon arbetslivserfarenhet av handläggning eller beredningsarbeten från offentlig förvaltning.

Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
Tjänsten som kommunjurist innebär arbete i en mångfacetterad verksamhet och ställer krav på att snabbt kunna sätta sig in i juridiska frågeställningar vilket kräver egen drivkraft, flexibilitet och självständighet. Du har även en förmåga att arbeta noggrant och analytiskt samt leverera med hög kvalité, även under tidspress. Som person är du engagerad, relationsskapande och har lätt för att samarbeta med andra. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillsvidareanställning: Efter årsskiftet eller enligt överenskommelse Vikariat: 2018-11-01 t.o.m. 2020-05-31.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-26
Ange följande referens när du ansöker: 325/18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jennie Enström 0152-29161

Företag
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Adress
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 64580 Strängnäs

Jobbnummer
4284869

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen: