Kommunjurist till kanslienheten, kommunledningskontoret

Sigtuna kommun, Kanslienheten / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten i Sigtuna

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Vill du ha ett stimulerande och omväxlande arbete med juridiska utmaningar inom det kommunala området? Vi söker dig som har intresse för demokrati och som vill bidra till att fortsätta utveckla en rättssäker beslutprocess som gynnar Sigtuna kommuns invånare.

Kansliet är en enhet inom kommunledningskontoret och vi ger ett kvalitativt stöd till förvaltningarna i Sigtuna kommun. Vårt uppdrag är att säkerställa att de demokratiska processerna är enhetliga, rättssäkra och tydliga. Fokus den kommande tiden är att fortsätta det pågående utvecklingsarbetet med effektiva och digitala beslutsprocesser, att skapa ordning och reda på våra handlingar, att administrera val, samt arbeta med de uppgifter och uppdrag som kommer med en ny mandatperiod.

Kanslienheten ansvarar för nämnd- och ärendehantering i kommunfullmäktige, kommunstyrelse, dess utskott, valberedning och valnämnd. Här jobbar kanslichef, kommunjurist, jurist, kommunarkivarie, huvudregistrator, kommunsekreterare, nämndsekreterare, administrativ samordnare och valsamordnare.

Nu söker vi en kommunjurist!



Publiceringsdatum
2019-04-03

Arbetsuppgifter
Som kommunjurist i Sigtuna kommun har du en viktig funktion när det gäller att bidra till rättssäkra beslut och att våra handlingar blir transparanta och tillgängliga.

Ditt uppdrag innebär rådgivning i juridiska frågor till kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och förvaltningsledning. Du kommer att arbeta med fokus på offentlig rätt, främst med kommunallagen och förvaltningslagen. I arbetet ingår att upprätta och granska beslutsunderlag, avtal samt till viss del stöd till verksamheten i civilrättsliga frågor och bolagsrätt. Arbetet omfattar rättsutredningar, att företräda kommunen i förhandlingar vid domstol. Rollen innebär också viss juridisk rådgivning till övriga nämnder och förvaltningar samt att utbilda tjänstepersoner och förtroendevalda i aktuell lagstiftning. I övrigt ska du vara delaktig i det utvecklingsarbete som pågår inom enheten och du rapporterar till kanslichefen.

Detta är en bred och omväxlande roll, i en tempofylld miljö, där dina arbetsuppgifter kommer att beröra olika rättsområden.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och en gedigen yrkeserfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning, gärna från en kommun. För att lyckas i uppdraget krävs god kunskap om och förståelse för den politiska process som styr kommunal och offentlig verksamhet. Du har god kunskap i kommunalrätt, förvaltningsrätt liksom övriga lagar och regelverk som styr kommunal och offentlig verksamhet.

Som person är du strukturerad med god analytisk förmåga. Du har gott omdöme, gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Det är viktigt att du har en god förmåga att snabbt sätta dig in i olika frågeställningar och att du gärna jobbar självständigt såväl som i grupp. Du är pedagogisk och delar gärna med dig av dina kunskaper.

Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har ett utvecklingsorienterat arbetssätt där du ständigt söker förbättringar i våra arbetssätt och system som gynnar kommunens invånare.

Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid! Läs gärna mer om våra förmåner:
https://www.sigtuna.se/sv/Om-Sigtuna-kommun/lediga-jobb/Formaner-for-dig-som-anstalld-i-Sigtuna-kommun/

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-24
Ange följande referens när du ansöker: A865176
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Kaumheimer emma.kaumheimer@sigtuna.se 08-591 260 76

Företag
Sigtuna kommun, Kanslienheten

Adress
Sigtuna kommun, Kanslienheten
Box 38, 19521 Märsta
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
Södergatan 20 19585 Märsta

Jobbnummer
4707689

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Kanslienheten: