Kommunjurist

Gävle kommun, Administrativa avdelningen / Juristjobb / Gävle
2021-04-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunjurist" (publicerad 2022-07-08) ⬅️


Visa alla juristjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen i Gävle

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun. Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Tjänsten som kommunjurist är placerad på den Administrativa avdelningen där också enheterna för dataskydd och informationssäkerhet, kansli, säkerhet, social hållbarhet, kommunarkiv och överförmyndarenhet ingår.


Publiceringsdatum
2021-04-01

Arbetsuppgifter
Som kommunjurist hos oss får du en spännande och viktig roll där du arbetar verksamhetsnära och med ett brett spektrum av frågor. Du arbetar konsultativt i juridiska frågor och ger juridisk rådgivning till kommunstyrelsen, nämnder och kommunens verksamheter inom ett brett fält med betoning på kommunalrätt och förvaltningsrätt.

Offentlighet och sekretess är viktiga frågor att hantera på ett bra sätt och där förväntas du bistå med såväl rådgivning som intern utbildning. Du har också ansvaret för att identifiera och genomföra utbildnings- utvecklings- och informationsinsatser för våra verksamheter. Du ansvarar också för genomförande av allmänna val.

Som kommunjurist kommer du att arbeta på både en operativ och strategisk nivå. Du kommer exempelvis ansvara för att genomföra rättsutredningar, upprätta styrdokument, kvalitetsgranska beslutsunderlag, skriva fram ärenden i den politiska beslutsprocessen och olika typer av juridiskt handläggningsarbete. Du har också ansvar för att aktivt följa rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på aktuell lagstiftning och praxis. Du ansvarar för kommunens juristnätverk.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen samt flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Har du din erfarenhet från en offentlig sektor, gärna en kommun, ser vi det som meriterande.

Du har mycket goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätt samt offentlighets- och sekretesslagstiftning. Din förståelse för civilrättsliga frågeställningar så som till exempel avtalsrätt, skadeståndsrätt, upphandling och fastighetsrätt är mycket god. Har du erfarenhet av GDPR och annan offentligrättslig lagstiftning såsom socialrätt, skoljuridik ser vi det som meriterande.

För dig är det naturligt att ha ett konsultativt förhållningssätt och du är trygg i din yrkesroll. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet. Du formulerar dig väl i tal och skrift och du har förmåga att anpassa ditt språk till olika situationer, syften och mottagare.

Du har en hög förmåga att leverera resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Du arbetar systematiskt, metodiskt och du har förmåga att prioritera utan att ge avkall på noggrannhet. Du är en god analytiker som kan lösa juridiska frågor på ett konstruktivt och effektivt sätt. Din förmåga att se helhet, lösa komplexa problem och göra välavvägda prioriteringar är god.

För dig är goda relationer viktigt och du har förmågan att skapa och bibehålla relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du blir inbjuden till en intervju för en tjänst hos oss i Gävle kommun ska du uppvisa giltig identitetshandling där medborgarskap kan utläsas. Om du är tredjelandsmedborgare uppvisar du giltigt arbets- och uppehållstillstånd, LMA-kort eller kopia av Migrationsverkets mottagna ansökan om förlängt uppehållstillstånd.
Behöver du ett personbevis? Beställ via www.skatteverket.se

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C52193".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gävle kommun (org.nr 212000-2338)

Arbetsplats
Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Jobbnummer
5669832

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Administrativa avdelningen: