Kommunikatör/webbredaktör, visstid

Lunds universitet, Sektionen Kommunikation / Marknadsföringsjobb / Lund
2025-12-11


Visa alla marknadsföringsjobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds universitet, Sektionen Kommunikation i Lund

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.

Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga.

Sektionen fick en ny organisation den 1 april i år och består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Webb och varumärke. Sektionen har cirka 60 medarbetare.

För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt. Därför behövs en snabbfotad och professionell kommunikationsfunktion som stöttar universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. De senaste åren har dessutom präglats av stark utveckling och expansion inom digitala tjänster och kommunikation. Avdelningen Webb och varumärke har därmed fått ett antal nya uppdrag med särskild hänsyn till användarupplevelser och profilering. Behovet har därför ökat av expertis som jobbar aktivt med innehåll i digitala kanaler och övergripande användarresor. Denna tjänst är ett sätt att möta detta behov.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.

Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos osshttps://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss

Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Tjänsten är tudelad; du kommer att jobba dels med att utveckla ett nyhetsbrevsverktyg som universitet nyligen centraliserat, dels med att utveckla och förbättra innehållet på Lunds universitets huvudwebbar lu.se och lunduniversity.

I arbetet med nyhetsbrevsverktyg kommer du att agera som systemspecialist och användarstöd.

Du kommer att ge användarstöd till de verksamheter som kommer att nyttja verktyget samt fortsätta utveckla verktyget och mallar tillsammans med den externa leverantören och interna specialister. Du kommer att ge svar på frågor och hjälpa till vid problem. Tillsammans med den interna systemförvaltningen och den externa leverantören för att vidareutveckla och förbättra verktyget utifrån verksamheternas behov.

Du kommer också att delta i möten och arbetsgrupper kring systemförvaltning och utveckling av verktyget samt ta fram beslutsunderlag och genomföra utredningar kopplat till systemet eller verksamhetsutveckling. I rollen ingår också att dokumentera rutiner, skapa användarguider och utbildningsmaterial för verktyget.

I rollen som webbredaktör kommer du att ha fokus på de externa huvudwebbarna, särskilt det som riktar sig mot studenter, presumtiva och nuvarande. Ditt uppdrag blir att delta i samordning, produktion och utveckling av studentinformationen på webben i nära samarbete med huvudredaktörerna och de centrala utbildningsredaktörerna. Ni kommer tillsammans att planera, skapa, förbättra och följa upp innehållet till exempel med statistik- och kvalitetssäkringsverktyg. Du jobbar även tillsammans med experter inom analys, innehållsstrategi, UX/UI, tonalitet och tillgänglighet. Bland dina arbetsuppgifter ingår att delta i kvalitetssäkringsarbete, till exempel genom innehållsrevisioner och kontakter med faktaägare. Du kommer även att vara delaktig i sektionens gemensamma kommunikationsarbete.

Kvalifikationer
För att lyckas in den här rollen behöver du vara en skicklig kommunikatör. Du drivs av en vilja att skapa de bästa förutsättningarna för att bygga användbara webbplatser. Du behöver ha erfarenhet av att ha arbetat med webbpubliceringsverktyg och det är en fördel om du har arbetat med nyhetsbrevsverktyg. Du behöver också vara lyhörd, ha en god förmåga att se till både helhet och detaljer samt tycka om att hjälpa människor.

Krav för anställningen är:
Du har:

- högskoleutbildning i kommunikation, digital strategi eller motsvarande
- erfarenhet av arbete som webbredaktör, innehållsstrateg eller arbete som vi bedömer som likvärdigt
- erfarenhet av arbete inom högskola, universitet eller annan statlig myndighet
- erfarenhet av att leda möten, arbetsgrupper och/eller projekt
- mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och engelska
- aktuella kunskaper i att kommunicera på webben samt vana av att arbeta i webbpubliceringssystem


Meriterande för anställningen är:
Det är meriterande om du har erfarenhet av följande:

- leverantörskontakter och upphandling inom offentlig sektor
- ta fram beslutsunderlag och genomföra utredningar kopplat till system eller verksamhetsutveckling
- målgruppsanpassa komplext material för webben
- webbpublicering i Drupal
- arbete med webbanalys, sökoptimering, UX och målgruppsanalys
- jobbat med nyhetsbrev på lärosäte

Övrigt
Anställningen är en tidsbegränsad anställning med omfattningen 100% procent med tillträde den 2026-02-01 eller enligt överenskommelse, som längst till och med 2026-12-31. Intervjuer kommer att ske löpande.

Så här söker du
Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.).

Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. Sektionen består av avdelningarna Forsknings- och externkommunikation, Internkommunikation och ledningsstöd, Studentkommunikation och marknadsföring samt Varumärke och digitala plattformar. Sektionen har cirka 60 medarbetare.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2025/3619".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)

Arbetsplats
Lunds universitet, Sektionen Kommunikation

Kontakt
Jill Jönsson
jill.jonsson@kommunikation.lu.se
046-2220000

Jobbnummer
9638955

Prenumerera på jobb från Lunds universitet, Sektionen Kommunikation

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds universitet, Sektionen Kommunikation: