Kommunikatör, vikariat
Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning / Marknadsföringsjobb / Osby
2025-12-04
Visa alla marknadsföringsjobb i Osby,
Östra Göinge,
Älmhult,
Markaryd,
Hässleholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning i Osby Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.
Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!
Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!
I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.
Kommunikationsenheten är organiserad under den administrativa avdelningen, där även kanslienheten, digitalisering och utveckling samt kontaktcenter ingår. Totalt 17 personer.
Enheten består just nu av tre kommunikatörer som tillsammans bidrar till kommunens service, delaktighet och utveckling! Vi söker nu en vikarierande kommunikatör till vår grupp.
Publiceringsdatum2025-12-04ArbetsuppgifterHar du ett öga för detaljer men också förmågan att se helheten? Hos oss får du ett omväxlande uppdrag som handlar om att kommunicera såväl de större centrala kommunikationsprojekten som intern och extern kommunikation förvaltningsvis.
Du arbetar i team tillsammans med vår andra kommunikatör och tillsammans verkar ni för att utveckla kommunens kommunikation.
I ditt arbete stödjer du verksamheterna i planering och genomförande av kommunikationsinsatser. Varje kommunikatör är kontaktperson till tre förvaltningar vardera. Därtill ansvarar vi gemensamt för kommunikation som verktyg till stöd för kommunens mål, planer och behov.
Du producerar nyhetsartiklar, texter, annonser och annat material och kommunicerar intressant och relevant material via våra olika kanaler både internt och externt.
Arbetet är omväxlande och stimulerande och innebär många kontakter inom organisationen med kommunens politiker, chefer och medarbetare samt även med externa såsom kommuninvånare och näringsliv.
Vi arbetar till exempel med webbplatser och intranät, sociala medier, grafisk produktion, kriskommunikation och internkommunikation. Du har god förståelse för hur en webbplats byggs upp och kan skapa en bra struktur för enkel navigering.
KvalifikationerVi söker dig som har erfarenhet av arbete som kommunikatör. Du har en akademisk examen inom media, kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av offentlig verksamhet och framför allt av arbete i kommun är meriterande.
Som person är du självgående och tar initiativ för att driva utvecklingen av kommunens kommunikation framåt. Du är kreativ och kommer med idéer och nya angreppsätt. Du är dessutom serviceinriktad och har lätt för att samarbeta.
I det här uppdraget är det viktigt att du snabbt kan sätta dig in i verksamheternas behov, vad de vill åstadkomma och hur kommunikation på bästa sätt kan bidra till att nå resultat och utveckling.
Du kan hantera situationer som ställer krav på omdöme och kommunikationsförmåga och du har god förståelse för hur en fråga kan vara del av ett större sammanhang.
Arbetet handlar till stor del om att forma och förmedla budskap, utveckla vårt varumärke, bygga relationer och bidra till att verksamheten når uppsatta mål.
Du har erfarenhet av att skriva och publicera i digitala kanaler och är van att ta ansvar från idé till genomförande. Du är en van skribent med känsla för att hitta rätt ton och form beroende på kanal och målgrupp.
Du uttrycker dig mycket väl i både tal och skrift på svenska, andra språk är meriterande.
Rollen kräver både operativa och strategiska förmågor inom kommunikationsområdet.
Du ska ha kompetens inom CMS och Adobe Creative Cloud samt är det meriterande om du arbetat i SiteVision.
För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du kan strukturera och prioritera ditt arbete inom givna tidsramar. Du har god pedagogisk förmåga då arbetet innehåller utbildnings- och informationsinsatser, bland annat för förvaltningarnas webbredaktörer. Vi arbetar också med att utveckla andras kommunikativa förmåga och att ge råd i kommunikationsfrågor.
Körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Intervjutider är planerade följande datum: 18 december 2025 och 9 januari 2026.
ÖVRIGT
Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov.
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.
Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.
Välkommen med din ansökan!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "152/2025".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Osby kommun (org.nr 212000-0902)
Arbetsplats Osby kommun, Kommunstyrelseförvaltning
Kontakt Administrativ chef
Margareta Larsson Östling
margareta.larssonostling@osby.se 0479528029 Jobbnummer 9628956