Kommunikatör till Fondtorgsnämndens kansli

Pensionsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Botkyrka, Stockholm, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Nu söker vi en Kommunikatör som vill vara med och utforma Fondtorgsnämndens externa och visuella kommunikation.

Genom att verkställa myndighetens kommunikationsstrategi bidrar du till en framgångsrik upphandling av fonder till premiepensionssystemet med målet att ge tryggare och högre pension till pensionsspararna.

Vi söker dig med erfarenhet av kommunikation i den finansiella sektorn och grafisk design.

Publiceringsdatum
2024-02-15

Dina arbetsuppgifter
Fondtorgsnämnden är en ny myndighet med uppdraget att upphandla fonder till premiepensionens fondtorg. Upphandlingen omfattar cirka 1 200 miljarder kronor och är en av de största i sitt slag i världen. Målsättningen är att lägga grunden för en tryggare och bättre pension för miljontals svenska pensionssparare.

Som kommunikatör på Fondtorgsnämndens kansli arbetar du i en liten organisation med ett stort ansvar. Vi söker dig som vill arbeta operativt med kommunikation och kan leverera aktiviteter med strategisk höjd i en samhällsviktig fråga.

Du kommer att ansvara för att leverera på Fondtorgsnämndens kommunikationsplan, vilket innebär produktion och analys av innehåll mot målgrupper både i Sverige och internationellt. Den främsta kommunikationen sker mot finansiella företag och inte sällan i juridiskt komplexa frågor.

Dina primära ansvarsuppgifter kommer att vara att producera, publicera och analysera innehåll i vår dialog med finansmarknaden samt för webbplats och i sociala medier. Du arbetar självständigt men i nära samarbete med kommunikationsansvarig. Tillsammans hanterar ni huvuddelen av myndighetens kommunikation inklusive presskontakter, rapporter och presentationer.

Fondtorgsnämndens kansli är en växande organisation med ett 30-tal medarbetare med olika expertis. Myndigheten präglas av en stark kultur av samarbete, utveckling och ansvar.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:

• akademisk utbildning inom kommunikationsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig,
• minst 2 års erfarenhet av kommunikationsarbete inom finansiell sektor eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig,
• erfarenhet av grafisk produktion, webbpublicering och visuellt varumärkesarbete,
• mycket goda kunskaper i engelska och svenska.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av arbete inom fondbranschen
• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor

Dina egenskaper
För att lyckas i tjänsten som kommunikatör hos Fondtorgsnämnden behöver du vara förankrande och mycket noggrann men också med en god känsla för visuell kommunikation. Du arbetar självständigt och strukturerat med förmåga att på egen hand driva ditt arbete framåt. Du är prestigelös, ansvarstagande och gillar att komma med egna lösningsförslag och idéer. Eftersom arbetet ofta är händelsestyrt kan du arbeta både målmedvetet och flexibelt, för att kunna anpassa dig efter skiftande förutsättningar. Uppdraget kräver att du har en god samarbetsförmåga och ett mycket gott omdöme. Du bör trivas med varierade arbetsuppgifter i högt tempo och se det som positivt att du har möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrig information
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet som styrs av en nämnd bestående av ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet och upplåter som sådan lokaler samt sköter administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden.

Organisatoriskt kommer du att vara anställd av Pensionsmyndigheten där du ingår i den särskilda organisation som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillämpning av provanställning på 6 månader. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi använder oss av intervjuer och tester i kombination i urvalsprocessen. Inom staten tillämpas tjänstepensionsavtal PA16.

I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information

Har du frågor gällande tjänsten? Kontakta rekryterande chef Tina Rönnholm på tel. 010-459 85 34

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-16".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
8474367

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: