Kommunikatör till administrativa avdelningen

Skolverket / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm, Linköping, Göteborg, Lund, Umeå eller i hela Sverige

Skolverket styr, stödjer, följer upp och utvärderar kommuners och skolors arbete. Syftet är att förbättra kvaliteten och resultaten i verksamheterna. Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning.

Skolverket växer alltmer och idag är vi ca 580 medarbetare. Vi får många nya stora regeringsuppdrag och det pågår ett spännande utvecklingsarbete internt, samtidigt som myndigheten just nu genomgår en stor organisationsöversyn. Detta innebär att det kan komma att ske förändringar på tjänstens placering inom myndigheten.

Den administrativa avdelningen, är en av Skolverkets fyra avdelningar. Kommunikation är ett allt viktigare medel för att nå våra mål. Tjänsten är placerad direkt under avdelningschefen och du kommer att ingå i avdelningens ledningsgrupp.

Publiceringsdatum
2015-10-01

Dina arbetsuppgifter
Din uppgift som kommunikatör på den administrativa avdelningen är att arbeta med avdelningens interna kommunikation ur flera perspektiv. Du blir den sammanhållande länken i våra kommunikationsfrågor. Du identifierar det behov som finns hos övriga verksamheten och oss själva, planerar, paketerar och presenterar detta på ett lämpligt sätt och kanal, tillsammans med berörd enhet.

Det handlar om internkommunikation relaterad till samtliga verksamhetsgrenar inom avdelningen: ekonomi, personal, it och internservice. Kommunikatören utgör ett stöd till avdelningsledningen och enhetenscheferna i sina verksamhetsuppdrag.

I arbetsuppgiftera ingår att:

• planera, utforma och genomföra kommunikationsinsatser riktade till avdelningens interna målgrupper, det vill säga medarbetare och chefer
• producera information till intranätet samt publicera detta
• kanalisera och bemöta frågeställningar som kommer in till avdelningen
• revidera, samordna, uppdatera och målgruppsanpassa avdelningens kommunikation på myndighetens intranät. Att vara uppmärksam på och förstå verksamhetens behov av information är här en viktig uppgift.

Det kommer att vara viktigt för dig, som kommunikatör i en större organisation, att ha förmåga att skapa förtroende och att arbeta med att bygga relationer. Du är uppmärksam på vad som händer på avdelningen och vad som i sin turpåverkar medarbetare och chefer. Du har förmåga att välja rätt kanal och rätt tidpunkt för att kommunicera. Du har en god förmåga att självständigt kunna ta dig an ett underlag/textmassa, ta ut det kommunikativa budskapet, föreslå aktiviteter samt i förkommande fall genomföra dessa. Det är också viktigt i utformandet av kommunikationsinsatser, att du har känsla för hur ett budskap når ut och uppfattas av mottagaren.

På myndigheten arbetar idag ca 30 kommunikatörer, dels på den centrala kommunikationsenheten, dels på de olika sakavdelningarna. Kommunikatörerna har olika ansvarsområden men samarbetar på olika sätt, bland annat genom myndighetens gemensamma webbgrupp.

Kvalifikationer
Du har:

• akademisk examen inom media- och kommunikation eller motsvarande
• minst 3 års aktuell erfarenhet av att planera utforma och genomföra kommunikationsinsatser
• minst 3 års aktuell erfarenhet av självständigt redaktionellt arbete för digitala kanaler
• erfarenhet av rollen som driven skribent med goda kunskaper i webbpublicering
• kunskaper i bildbehandling
• aktuell erfarenhet av att arbeta med intern kommunikation i en större organisation, företag eller myndighet

Du bör också ha erfarenhet av att arbeta med förändringskommunikation.

Det är viktigt att du har en hög kommunikativ förmåga och obehindrat kan använda det svenska språket i tal och skrift.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet, där förmåga till att skapa förtroende och bygga relationer samt lyhördhet är viktiga komponenter.

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt(OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Lindgren, Avdelningschef 08-527 332 00 eva.lindgren@skolverket.se

Företag
Skolverket

Adress
Skolverket
Skolverket, 106 20 STOCKHOLM
10620 Stockholm

Kontorsadress
Skolverket, 106 20 STOCKHOLM

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2459373

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skolverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skolverket: