Kommunikatör med webbansvar

Sahlgrenska Akademins Kansli / Administratörsjobb / Ospecificerad arbetsort
2018-12-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunikatör med webbansvar" (publicerad 2019-07-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sahlgrenska Akademins Kansli i Ospecificerad arbetsort

Med 1700 anställda, 5000 studenter och en omsättning på 2,5 miljarder kronor är Sahlgrenska akademin Göteborgs universitets största fakultet. Här bedrivs forskning av hög internationell klass inom medicin, odontologi och vårdvetenskap och det finns stort intresse av vår forskning. Flera av våra drygt 20 utbildningsprogram hör till landets mest populära.

Kommunikationsavdelningen hör till Sahlgrenska akademins kansli, där det fakultetsgemensamma administrativa stödet för utbildning och forskning samlas. Vi är totalt drygt 40 medarbetare med ansvar för ledningsstöd, ekonomi- och utbildningsadministration, kommunikation och HR. Kommunikationsavdelningen består av 5 heltidstjänster: avdelningschef och kommunikatörer med ansvar för bland annat pressarbete, webb, internkommunikation, ledningsstöd, studentrekrytering och grafisk profil.

Vill du jobba med digital kommunikation om forskning och utbildning inom hälsa, medicin och tandvård - för externa och interna målgrupper? Tillsammans med engagerade kollegor med stor erfarenhet av strategiskt och praktiskt kommunikationsarbete? Vi söker en kommunikatör med huvudsakligt ansvar för vårt övergripande webbarbete, strategiskt och praktiskt.

Publiceringsdatum
2018-12-20

Dina arbetsuppgifter
Sahlgrenska akademin befinner sig i en spännande fas av ökad internationalisering, utvecklad samverkan med det omgivande samhället och ökad konkurrens. Inom kommunikationsarbetet är det stort fokus på att vidareutveckla de digitala kanalerna, som är huvudkanalen både externt och internt. Du har erfarenhet av tekniskt och digitalt kommunikationsarbete och vill driva arbetet med webb och kommunikation framåt. Arbetet sker i samarbete med övrig verksamhet och i nära dialog med webbansvariga på fakultetens institutioner och Göteborgs universitets centrala kommunikationsavdelning. Tjänsten har tre huvudansvarsområden:
• Samordning. Övergripande fakultetsansvar för digital kommunikation, inklusive viss behörighetsadministration och licensansvar. Planering och uppföljning.
• Produktion. Redaktör för extern och intern webbplats och sociala medier. Ansvar för tekniska system som Wordpress, verktyg för nyhetsbrev och domännamn. Design för digitala medier, som nyhetsbrev och webbplatser.
• Support. Vara med och bygga upp redaktörsorganisationen inom fakulteten.

En framträdande uppgift under vikariatet kommer att vara att på fakultetsnivå hantera införandet av Göteborgs universitets nya externa webbplats. Universitetet byter CMS och förändrar webbplatsens struktur, vilket innebär att allt innehåll måste anpassas. Uppgifterna omfattar strukturplanering, nytt innehåll l (text, bild, film) och samverkan inom fakulteten.

Som del av kommunikationsavdelningen är du aktiv i planering och genomförande av kommunikationsstrategier och - planer och övriga kommunikationsaktiviteter.

Kvalifikationer
• Högskoleutbildning inom kommunikation, journalistik eller motsvarande, alternativt likvärdig kompetens
• Relevant mjukvarukompetens och erfarenhet av webbpubliceringsverktyg. Erfarenhet av Wordpress och Drupal är meriterande
• Erfarenhet av arbete som kommunikatör med webbansvar
• God förmåga att uttrycka dig korrekt och målgruppsanpassat på svenska och engelska
• God grafisk blick, som skall kunna exemplifieras med arbetsprover. Erfarenhet av grafisk formgivning är meriterande
• Erfarenhet av inspelning, mobilfilmning, poddproduktion, etc. är önskvärd
• Erfarenhet av arbete inom i första hand universitet/högskola och i andra hand offentlig sektor är meriterande
• Erfarenhet av projektarbete är meriterande
• Erfarenhet av varumärkesarbete och support för grafisk profil är meriterande

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och vem som kan anses ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla arbetsuppgifterna. För att fungera i rollen behöver du ha god samarbetsförmåga, vara lyhörd, strukturerad och initiativrik.

Anställning

Anställningen är ett vikariat på heltid upp till 12 månader med placering vid Sahlgrenska akademins kansli.Tillträde enligt överenskommelse, om möjligt den 15 februari 2019.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Anna von Porat Berghe, kommunikationschef, anna.von.porat@gu.se, tel. 031-786 61 46 eller Pontus Sundén, kommunikatör med webbansvar, pontus.sunden@gu.se, tel. 031-786 32 87.

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Så ansöker du
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sahlgrenska Akademins Kansli

Jobbnummer
4520559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sahlgrenska Akademins Kansli

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sahlgrenska Akademins Kansli: