Kommunikatör med webbansvar

Region Blekinge, Kommunikationsenheten / Marknadsföringsjobb / Karlskrona
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Blekinge, Kommunikationsenheten i Karlskrona

I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt.

Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet.

Kommunikationsenheten ingår i regionstaben. Enheten har ett regionövergripande ansvar för att skapa förutsättningar för intern och extern kommunikation. På kommunikationsenheten finns idag 12 heltidstjänster. Vårt uppdrag är att ge kommunikationsstöd i olika projekt och uppdrag, förvalta och utveckla kommunikationskanaler, driva och utveckla Region Blekinges varumärke tillsammans med andra, skapa goda mediarelationer, höja den kommunikativa kompetensen i organisationen och ansvara för kriskommunikation.



Publiceringsdatum
2021-04-23

Arbetsuppgifter
När vår kollega med huvudansvar för våra externa webbplatser nu lämnar oss och länet söker vi en efterträdare. Vi kan erbjuda ett uppdrag där du får stora möjligheter att stärka och utveckla vår närvaro i framför allt våra externa webbkanaler. Våra webbplatser är grunden i vår externa kommunikation. Grundläggande är att våra webbplatser ska vara användarvänliga och utgå från målgruppernas behov, följa gällande lagstiftning och standard och drivas på ett kostnadseffektivt sätt.

Vår regionwebb som du får huvudansvar att förvalta och utveckla får höga betyg när det gäller tillgänglighet och följsamhet till lagen om digital offentlig service. Det är vi stolta över och vill slå vakt om. Men vi har också utmaningar. Vi kan bli bättre på att följa upp vad våra besökare tycker om våra webbplatser och använda oss av resultatet för fortsatta förbättringar. Men vi behöver också utveckla arbetssätten så att vår totala webbnärvaro håller kvalitet och är kostnadseffektiv.

Som ansvarig för regionblekinge.se, ingår du i ett webbteam. Medarbetarna i teamet har olika ansvarsområden men samarbetar och hjälps åt i olika uppdrag.

Grunden i vårt arbetssätt är Region Blekinges värdegrund: Samarbete, engagemang och kvalitet. Alla som arbetar på kommunikationsenheten arbetar både operativt och strategiskt men med olika tyngdpunkt. Ditt uppdrag innebär ett huvudansvar för strategier men du kommer också att arbeta operativt.


Kvalifikationer
Vi söker dig som vill driva Region Blekinges webbutveckling framåt, förverkliga våra nya webbriktlinjer och göra vår regionwebb ännu bättre utifrån användarnas behov. Eftersom vi är en stödfunktion är det viktigt att du är lyhörd, lösningsinriktad och flexibel samtidigt som du har en förmåga att vägleda och prioritera. Du gillar att växla mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och är van vid att arbeta i olika format och digitala kanaler.

Vi söker dig som är van användare av CMS-verktyg och har dokumenterat mycket goda tekniska kunskaper om och erfarenhet av webbpubliceringsmiljöer. Vi arbetar i Sitevision, Episerver, Sharepoint, Office 365, Teams och programmen i Adobe Creative Cloud (InDesign, Photoshop och Illustrator). Det är en fördel om du har erfarenhet av samtliga program

Som person är du är nyfiken och utvecklingsinriktad. Du håller dig à jour inom området och omvärldsbevakning är en självklarhet för dig. Du gillar att ta egna initiativ och är orädd och vill pröva nya lösningar. Samtidigt är du väl medveten om uppdraget och de ramar som finns i form av lagstiftning och olika regionövergripande strategier och beslut.

I ditt arbete kommer du att ha kontakt med olika samarbetspartner och det är därför viktigt att du har hög social kompetens och en förmåga att skapa goda relationer. Som person är du kommunikativ, engagerad och drivande. Du är trygg i din yrkesroll, gillar att samarbeta med andra människor men är också mycket van vid att arbeta självständigt. Du är målinriktad, strukturerad och van vid att arbeta mot uppsatta mål och deadlines. Fokus på resultat och dem vi finns till för, invånarna är en självklarhet för dig.

Vi är ett förhållandevis litet team som arbetar både strategiskt och operativt med intern och extern kommunikation. Din roll är i första hand att bidra med ett digitalt perspektiv i teamet. Vi har olika ansvarsområden och spetskompetenser, men hos oss är det självklart att hjälpas åt beroende på vad situationen kräver. Det innebär därför att du när behov uppstår och din kompetens efterfrågas kan växla fokus. Det har visat sig vara nödvändigt inte minst under det senaste året då vi haft en nyckelroll i arbetet med att hantera pandemin.

Formella krav
Högskoleexamen med inriktning mot media och kommunikation eller motsvarande som arbetsgivare bedömer som likvärdig.
Flerårig yrkeserfarenhet inom området webb
Mycket goda kunskaper i svenska språket
Mycket god förmåga att skriva för webben
Mycket god teknisk förståelse för webb och andra digitala kommunikationskanaler
God kunskap om användarstyrd utveckling
Kunskaper om mobila lösningar
Kunskaper om lagen om digital offentlig service och erfarenhet av tillgänglighetsanpassning
Goda kunskaper om GDPR och Lagen om digital offentlig service
Erfarenhet av att ha arbetat med statistikverktyg för uppföljning
Kunskaper i photoshop, acrobat och premiere pro

Meriterande
Erfarenhet av strategiskt arbete inom webbområdet
Erfarenheter av tjänsteutveckling
Erfarenhet av att arbeta med rörlig media
Erfarenhet av att ha arbetat med webbaserad kommunikation inom offentlig sektor
Erfarenhet av att ha arbetat i Sitevision och Episerver
Kunskaper om klarspråk
Vana vid att arbeta i InDesign, Illustrator, office 365 och Teams
Erfarenhet av att leda projekt
Vana vid att arbeta för att tillgänglighetskrav följs

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan! Tack för att du ansöker via länken i annonsen.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Enlig överenskommelse. Region Blekinge krigsplacerar all tillsvidareanställd personal.

Ersättning
Löneform: Månadslön. Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-05-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Region Blekinge, Kommunikationsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1022956".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Region Blekinge (org.nr 232100-0081), http://www.regionblekinge.se

Arbetsplats
Region Blekinge, Kommunikationsenheten

Jobbnummer
5714643

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Blekinge, Kommunikationsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Blekinge, Kommunikationsenheten: