Kommunikatör med ansvar för sociala medier

Göteborgs universitet / Marknadsföringsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg, Partille, Lysekil, Uddevalla, Vänersborg eller i hela Sverige

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Unga människor som är intresserade av att plugga vidare är en av de viktigaste målgrupperna för ett universitet. Kommunikationen med dem sker främst genom digitala kanaler, där sociala medier spelar en mycket viktig roll.

Vår nuvarande sociala medier-redaktör ska vara föräldraledig och vi behöver därför anställa en vikarie.

Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du 35 kollegor inom områdena press, populärvetenskap, visuell identitet, evenemang, webb med mera. Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för att planera och producera innehåll och aktiviteter där Göteborgs universitet som helhet står som avsändare.

Publiceringsdatum
2020-04-29

Dina arbetsuppgifter
Kommunikationsenheten söker en kommunikatör som ska arbeta med att hitta de bästa sätten att kommunicera Göteborgs universitet i våra olika sociala mediekanaler. Huvudsaklig målgrupp är presumtiva studenter. Idag använder vi främst Facebook, Instagram och Youtube, men detta kan ändras snabbt då ständigt nya kanaler tillkommer och andra minskar i betydelse.

I tjänsten ingår att omvärldsbevaka, ha koll på trender, samt kunskap om vilka kanaler som unga människor använder. Du behöver vara en person som använder sociala medier ofta och mycket. Kanske var du själv nyligen student och har därför stor kunskap om den målgruppens mediebeteenden.

Tjänsten är både analytisk och operativ. Du kan komma att fungera som beställare mot reklambyrå, men framförallt ska du kunna skapa eget intressant innehåll. Du kommer att ta fram strategier för sociala medier, skapa kampanjplaner, analysera målgrupper och deras informationsbehov och välja kanal- och mediemix. Du ska planera och skriva inlägg, sköta annonsering, moderera, svara på inkomna kommentarer och se till att regelverk följs. I tjänsten ingår att utbilda och stötta kommunikatörer i verksamheten i sociala medier-frågor, du behöver alltså vara en expert i ämnet och ha en pedagogisk förmåga.

Du arbetar självständigt men inte ensam. Du har ett nära samarbete med övriga kommunikatörer och webbredaktörer som arbetar med nationell och internationell studentrekrytering, både på kommunikationsenheten och i organisationen. Tillsammans ska ni ansvara för att våra presumtiva studenter får bra information om utbildningsutbud och studentliv, genom de olika kanaler vi använder.

Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom kommunikation, journalistik, marknadsföring eller annat ämne som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
• Krav på erfarenhet av liknande arbete
• Krav på att ha arbetat med sociala medier på en avancerad nivå
• Krav på erfarenhet av att producera innehåll för sociala medier/digitala kanaler
• Krav på goda kunskaper i annonsering via Google och sociala medier
• Krav på goda kunskaper i Facebook Business Manager och Ads Manager
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande med goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande med kännedom om målgruppen 18-25-åringar
• Meriterande att ha arbetat med webbkommunikation
• Meriterande med kunskaper i ett webbpubliceringsverktyg
• Meriterande med internationella erfarenheter

Tjänsten kräver att du kan hålla tidplaner, styra mot rätt mål och leverera resultat. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av jobbet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla.

Anställning
Anställningen är ett vikariat på 12 månader på 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707, maria.eriksson@gu.se

Emma Svensson, kommunikatör/sociala medier-redaktör, tel nr 031-786 1997, emma.svensson2@gu.se

Så ansöker du
Se fullständig annons och sök jobbet här: https://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.



Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs Universitet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153), http://www.gu.se/

Arbetsplats
Göteborgs universitet

Jobbnummer
5207424

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs universitet: