Kommunikatör
Uppsala universitet, Nationalekonomiska institutionen / Marknadsföringsjobb / Uppsala
2019-11-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunikatör" (publicerad 2023-12-15) ⬅️
Visa alla marknadsföringsjobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Uppsala universitet, Nationalekonomiska institutionen i Uppsala Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 44.000 studenter, 7.100 anställda och en omsättning på 7 miljarder kronor.
Nationalekonomiska institutionen är en av de största institutionerna inom Samhällsvetenskapliga fakulteten med ungefär 100 anställda från ett tiotal länder.
Årligen deltar runt 1 000 studenter i våra kurser på grund-, master- och forskarutbildningsnivå. Forskare vid institutionen anlitas ofta som experter i offentliga utredningar och i media samt samverkar på många sätt med det omgivande samhället. Just nu befinner sig institutionen i en spännande utveckling där vi växer med utökade externfinansierade forskningsprojekt samt med satsningar på nya forskningsområden.
Till vår administrativa grupp söker vi nu en kommunikatör. Administrationen består idag av 7 personer och vi söker dig som vill bidra till institutionens utveckling och till ett välfungerande samarbete mellan de olika delarna av institutionen.
Arbetsuppgifter: Som kommunikatör arbetar du med information och kommunikation knuten till verksamheten. Huvuduppgiften är att informera och kommunicera institutionens verksamhet avseende forskning och utbildning till externa och interna målgrupper. Detta innebär bland annat att du utifrån existerande webbpubliceringsverktyg ansvarar för att uppdatera och utveckla dess innehåll samt utforma information om institutionen för spridning genom lämpliga kanaler.
I samarbete med institutionens ledning, forskare och övrig personal kommer du att producera såväl egna texter som att bearbeta andras texter för publicering på svenska och engelska. Du ansvarar för att utveckla institutionens kommunikationspolicy samt arbetar med att främja institutionens profil utåt. Du kommer att, i samarbete med kommunikationsavdelningen centralt vid Uppsala universitet, vara ansvarig för att utveckla nya webbplatser knutna till institutionen. Övriga arbetsuppgifter är att formge material i InDesign, utveckla institutionens grafiska profil tillsammans med en extern byrå samt arbeta både strategiskt och praktiskt med olika samverkansprojekt såsom konferenser och seminarier.
Du är även ansvarig för institutionens sociala mediekanaler och för utvecklingen av alumnverksamheten, samt ansvarar för institutionens interna informationsutskick. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan komma att ingå.
Din profil: Du jobbar idag med kommunikatörsuppgifter inom privat eller offentlig sektor, till exempel med myndighetskommunikation, på en PR-byrå eller på en marknadsavdelning. Du är genuint intresserad av kommunikation och anses av andra vara duktig på att samarbeta med kollegor och uppdragsgivare. Du är en idérik och kreativ person som får saker gjorda. För att lyckas i arbetet krävs det att du är kommunikativ, resultatinriktad, flexibel och prestigelös. Du ska ha god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa nya sociala kontakter.
Kvalifikationskrav: Du har en akademisk examen inom t.ex. marknadsföring eller medie- och kommunikationsvetenskap alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer vara likvärdiga. Du har minst två års erfarenhet av att professionellt arbeta med webbkommunikation, sociala medier och digital marknadsföring. Du behärskar svenska och engelska flytande i både tal och skrift. Vidare har du god organisatorisk förmåga och tidigare erfarenhet av att utveckla informationsmaterial för interna och externa målgrupper. Arbetet innebär många kontakter och stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Önskvärt och/eller meriterande i övrigt:
- Arbete i offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter, t.ex. vid universitet eller högskola.
- Tidigare erfarenhet att ha arbetat med webbredigeringsverktyg, särskilt InfoGlue eller något annat CMS-verktyg (Content Management System), såväl som i layout- och bildredigeringsprogram som t.ex. Photoshop och InDesign, samt med sociala medier.
- Kunskap om Uppsala universitets organisation.
- Studier inom samhällsvetenskap, gärna nationalekonomi, samt journalistisk utbildning eller motsvarande utbildning.
För att lyckas i arbetet behövs en god förståelse för institutionens kärnverksamhet (undervisning och forskning), samt intresse av nyhetsbevakning och interaktion med det omgivande samhället. Vi gör även en bedömning om hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka det administrativa arbetet inom institutionen samt bidra till dess framtida utveckling.
Som anställd vid Uppsala universitet får du del av ett antal förmåner.
https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/formaner/ har vi listat de viktigaste.
Uppsala universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.
Tillträde: Snarast efter överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas
Anställningens omfattning: 100%
Upplysningar om anställningen lämnas av administrativ samordnare Nina Andersson tel 018-471 2387,
nina.andersson@nek.uu.se eller HR-generalist Johanna Mörk, tel 018-471 5109,
johanna.mork@nek.uu.seVälkommen med din ansökan senast den 6 december, UFV-PA 2019/4044.
Urval och intervjuer sker löpande, vilket betyder att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: snarast efter överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2019-11-22ErsättningFast Lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagUppsala universitet, Nationalekonomiska institutionen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UFV-PA 2019/4044".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Uppsala Universitet (org.nr 202100-2932)
Arbetsplats Uppsala universitet, Nationalekonomiska institutionen
Jobbnummer 4976705
Observera att sista ansökningsdag har passerat.