Kommunikatör - sociala medier

AB Östgötatrafiken / Marknadsföringsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos AB Östgötatrafiken i Linköping, Mjölby eller i hela Sverige

Vårt syfte är att göra Östergötland tillgängligt för människor, på ett sätt som både är klimatsmart och samhällsnyttigt. Så att fler kan resa till arbeten, utbildningar och fritidsaktiviteter. Hållbart resande är både kärnan i vad vi erbjuder och även det mål som vi arbetar för att uppnå.

Vi gör det genom att planera kollektivtrafiken så bra som möjligt för så många som möjligt. Vi gör det genom att ständigt förbättra produkter och tjänster så att det känns enkelt att välja oss. Och såklart genom marknadsföring, där vi vill inspirera fler människor att resa hållbart och öka nöjdheten hos våra kunder. Som du förstår, är det här du kommer in i bilden.

Vi söker nu en kommunikatör med ansvar för sociala medier. Ett arbete för dig som gillar att hitta lösningar på kommunikationsutmaningar och har ett intresse för samhällsfrågor. Kollektivtrafiken är viktig för många i regionen och det märks i våra sociala medier där vi både har högt engagemang och stor räckvidd. Kanalerna är centrala för att få fler att resa kollektivt och även skapa en positiv attityd till Östgötatrafiken.

Hur blir din vardag?

Idag befinner sig Östgötatrafikens marknadsavdelning i ett förändringsarbete, där vi jobbar för att öka närheten till våra kunder, bli mer marknadsorienterade och mer kampanj- och datadrivna i vårt arbetssätt. Detta är en spännande tid, där du kan vara med och påverka.

Du kommer ingå i kommunikationsgruppen som består av fyra personer. Tillsammans arbetar vi både strategiskt och operativt, med intern och extern kommunikation för att långsiktigt stärka varumärket och kortsiktigt skapa försäljning.

Vi erbjuder en fri roll, där du till stor del kommer kunna styra din planering och ditt sätt att arbeta. Tjänsten passar dig som är nyfiken, har idéer och vill omsätta dem i praktiken. Vi gillar samarbeten och du kommer ständigt få möjlighet att knyta nya kontakter både internt med kollegor på olika avdelningar och externt med leverantörer och samarbetspartners. Organisationen arbetar målstyrt och du kommer kunna följa resultatet av ditt arbete.

Vad blir ditt ansvar?

Jobbet handlar om att driva och utveckla kommunikationen på våra sociala plattformar genom att:

• Driva den kreativa processen och att ta fram idéer till inlägg.
• Planera, producera och publicera innehåll utifrån befintliga strategier (till exempel social mediestrategi och kommunikations- och varumärkesstrategi).

Det innebär till exempel att hålla den sociala mediestrategin uppdaterad, genom olika förstudier och analyser. Att du är insatt i digitala trender och aktuella händelser i omvärlden. Att du kvalitetssäkrar innehåll och tillsammans med kommunikationsbyrån genomför uppföljningar och analyser. Och att du stöttar och är ett bollplank för både kommunikationsgruppen och övriga företaget vid behov.

Vad behövs för att du ska trivas på jobbet?

Det är två personlighetsdrag som vi tror är viktiga att ha:

• Att du är nyfiken, kreativ och själv kommer med nya idéer.
• Att du är social, självgående och tar eget ansvar för jobbet som ska göras.

Du har ett stort intresse för sociala medier och är en aktiv användare. Du förstår helheten och vet hur du omvandlar en strategi till ett inlägg som skapar engagemang hos en viss målgrupp i en viss kanal. Du tycker också om att ta i extra och hjälpa till när det behövs och kan kliva in och stötta övriga i kommunikationsgruppen med att till exempel skriva texter, göra enklare layout, fotografera eller filma.

Vilka kunskaper bör du ha?

Det är bra om du har en universitets/högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande. Om du inte har det, bör du ha med dig ett akademiskt arbetssätt. Vi tror du har cirka två-tre års professionell erfarenhet av att arbeta med sociala medier.

Mer specifikt är följande kunskaper viktiga:

• Kunskap om sociala medier (algoritmernas påverkan och målgruppstyrd kommunikation).
• Kunskap i att göra enklare film- och videoproduktion.
• Kunskap i Meta Business Suite.
• Kunskap och erfarenhet av att arbeta i Adobe Creative Cloud.
• Kunskap i MS Office.
• Mycket god kunskap i svenska och god kunskap engelska, övriga språk meriterande.

Låter det intressant?

Skicka gärna in din ansökan redan idag, då vi läser ansökningar löpande. Men vänta inte för länge, sista ansökningsdag är 19 mars 2023.

Har du frågor om tjänsten, får du gärna mejla marknadschef Per Nelson, per.nelson@ostgotatrafiken.se.

Samtal eller förfrågningar från försäljare eller rekryteringskonsulter undanbedes vänligen.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
AB Östgötatrafiken (org.nr 556038-8950)

Arbetsplats
Östgötatrafiken

Jobbnummer
7487737

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från AB Östgötatrafiken

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos AB Östgötatrafiken: