Kommunikatör - digital inriktning

Göteborgs universitet / Marknadsföringsjobb / Göteborg
2022-02-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunikatör - digital inriktning" (publicerad 2022-02-28) ⬅️


Visa alla marknadsföringsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg, Partille, Lysekil, Uddevalla, Vänersborg eller i hela Sverige

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 55 900 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Unga människor som är intresserade av att plugga vidare är en av de viktigaste målgrupperna för ett universitet. Kommunikationen med dem sker främst genom digitala kanaler som webb och sociala medier.

Vi ska nu utöka vår verksamhet med en digital kommunikatör med placering på kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här får du 35 kollegor som arbetar med kommunikation inom många olika områden: internkommunikation, forskningskommunikation, webb, press, evenemang, visuell identitet, kriskommunikation, strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för att kvalitetssäkra, samordna och producera innehåll och aktiviteter där Göteborgs universitet som helhet står som avsändare.

Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.

Publiceringsdatum
2022-02-25

Dina arbetsuppgifter
Den kommunikatör vi söker ska arbeta med digitalt innehåll, främst gentemot målgruppen presumtiva studenter. Huvudsakliga kanaler du arbetar med är vår utbildningswebb: www.gu.se/studera där vi samlar information om utbildningar och studentliv, samt våra sociala medier. Idag använder vi främst Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube, men detta kan ändras snabbt då ständigt nya kanaler tillkommer och andra minskar i betydelse.

Du ska se till att våra digitala kanaler fylls med relevant, aktuellt och målgruppsanpassat innehåll. Det innebär att du skriver och skapar innehåll själv men också att du samordnar intressant innehåll från universitetets många olika delar. Du ska också administrera annonsering, moderera och se till att regelverk följs.

Du arbetar självständigt, men inte ensam. På kommunikationsenheten finns flera andra digitala kommunikatörer, pressekreterare och ytterligare en sociala medier-redaktör som du samarbetar med för det digitala innehållet. Dessutom finns ett hundratal kommunikatörer på andra nivåer i vår stora organisation. En av dina arbetsuppgifter kommer att vara samordna, kvalitetssäkra och inspirera dina kollegor genom att ge stöd och goda råd, hålla utbildningar, presentationer och workshops och ta fram rekommendationer och riktlinjer.

Du kan komma att fungera som beställare mot reklambyrå, men framförallt ska du skapa och samordna eget innehåll. Du ska lägga kampanjplaner, analysera målgruppernas informationsbehov och välja kanal- och mediemix. I tjänsten ingår att omvärldsbevaka, ha koll på trender, samt kunskap om vilka kanaler som unga människor använder. Kanske var du själv nyligen student och har därför stor kunskap om den målgruppens mediebeteenden.

Publiceringsverktyg för universitetets externa webbplats är Drupal.

Kvalifikationer
• Krav på akademisk examen inom kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Krav på erfarenhet av liknande arbete
• Krav på goda kunskaper i minst ett webbpubliceringsverktyg
• Krav på goda kunskaper i webbkommunikation
• Krav på erfarenhet av att skapa innehåll för digitala kanaler
• Krav på att ha arbetat med sociala medier på en avancerad nivå
• Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Krav på goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• Meriterande med erfarenhet av annonsering i sociala kanaler
• Meriterande med kännedom om målgruppen 18-25-åringar
• Meriterande med kunskaper i webbpubliceringsverktyget Drupal

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av jobbet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.

Anställning
Anställningen är tillsvidare på 100% med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tilämpas.

Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:

Maria Eriksson, sektionschef, tel nr 031-786 5707, maria.eriksson@gu.se

Emma Svensson, digital kommunikatör: 0708-772832, emma.svensson2@gu.se

Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande

Så ansöker du
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-02-28.



Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.



Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs Universitet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153), http://www.gu.se/

Arbetsplats
Göteborgs universitet

Jobbnummer
6381296

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs universitet: