Kommunikationsstrateg inriktning kriskommunikation

Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen / Marknadsföringsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen i Gävle

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun.
Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Kommunikationsavdelningen har det strategiskt övergripande ansvaret för kommunikationen inom kommunkoncernen. Vårt främsta mål är att öka förtroendet för våra verksamheter samt öka gävlebornas möjligheter att påverka och vara delaktiga i Gävles utveckling och framtid.

Kommunikationsavdelningen erbjuder även specialiststöd i olika frågor som varumärke, mediehantering, sociala medier, visuell gestaltning och kommunikationsplanering.


Publiceringsdatum
2022-08-02

Arbetsuppgifter
Gävle kommun behöver stärka sin krisberedskap. Därför rekryterar vi nu en kommunikationsstrateg med inriktning kriskommunikation. Rollen är en viktig del i att bidra till att Gävle kommun som organisation fungerar effektivt och ändamålsenligt, i vardag samt vid allvarliga händelser och i kris. I huvuduppdraget ligger att samordna och driva arbetet med planering inför krissituationer, hantera pågående kriser samt att följa upp kommunikationsinsatser, på både kort och lång sikt. I rollen ingår att tidvis arbeta i ett högt tempo. Till ditt stöd har du flera kollegor inom Gävle kommunkoncern.

Som kommunikationsstrateg utför du såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter med både externa och interna målgrupper. Att skriva egna och bearbeta andras texter kommer att vara en stor del i ditt arbete, därför är det ett krav att du är en god skribent med stor erfarenhet av att förvandla komplexa texter till begripliga budskap.

Förutom kriskommunikation ingår i ditt uppdrag att driva, stötta och planera diverse kommunikationsinsatser i olika projekt i kommunen. Att arbeta aktivt med att säkerställa relevant och aktuell samhällsinformation genom kommunikationsplanering och anpassning av budskap för olika kanaler till genomtänkta målgrupper ingår också.


Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten ska du ha en högskole-/universitetsexamen med inriktning kommunikation, alternativt annan utbildning i kombination med mångårig arbetslivserfarenhet som kommunikationsstrateg. Du behöver också ha erfarenhet från att ha arbetat med kommunikationsplanering, målgruppsanpassad kommunikation och kriskommunikation.

Det är meriterande om du har genomgått kriskommunikationsutbildning. Vi ser gärna att du har kunskaper inom de lagar som styr vår verksamhet, bl.a. DOS, GDPR, offentlighetsprincipen, informationssäkerhet samt har förståelse för ex. informationspåverkan. Det är även meriterande om du har arbetat i en större eller politiskt styrd organisation.

Då du kommer att ha en både strategisk och operativ roll så krävs det att du är analytisk och att du ser logik och samband för att se långsiktiga lösningar. Du har verksamheters mål i fokus och arbetar trovärdigt för att bidra till dem. Du har ett prestigelöst förhållningssätt och är flexibel i ditt sätt att se på arbetet, du är uthållig och har förmåga att anpassa dig efter den situation som råder.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C91114".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gävle kommun (org.nr 212000-2338)

Arbetsplats
Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen

Kontakt
Kommunikationschef
Veronica Bångfeldt

Jobbnummer
6856050

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gävle kommun, Kommunikationsavdelningen: