Kommunikationsstrateg i Skara kommun

Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen / Marknadsföringsjobb / Skara
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Skara, Götene, Lidköping, Falköping, Skövde eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen i Skara

Kommunledningsförvaltningen består av enheterna Hr - och kommunikation, kansli och kontaktcenter, ekonomi, tillväxt och näringsliv , digitalisering och utveckling samt juridik och samverkan. Förvaltningen har ca 90 medarbetare.




Publiceringsdatum
2022-09-13

Beskrivning
HR och kommunikation ger stöd till verksamheten inom sitt ansvarsområde och ansvarar för utveckling inom bland annat kompetensförsörjning, varumärke och intern kommunikation.

På enheten finns 14 medarbetare, bland dem är fyra kommunikatörer med olika ansvarsområden och specialistkompetenser. Vi söker dig som vill axla rollen som kommunens kommunikationsstrateg för att tillsammans bidra till att skapa det goda livet för invånarna i Skara kommun. Som kommunikationsstrateg i Skara arbetar du för att stärka kommunens varumärke och förtroende.

Skara kommun arbetar med tillitsbaserad ledning och styrning, det genomsyrar också vårt kommunikationsarbete. Vi tror att nyckeln till framgång är att arbeta strategiskt och integrerat med kommunikation och att hjälpa kollegor i verksamheterna att bli bättre på att själva kommunicera. I rollen som kommunikationsstrateg följer ett stort eget ansvar, i en miljö som befinner sig i ständig utveckling. Som person behöver du därför tycka om förändring, vara prestigelös och ha förmåga att tänka nytt.

Dina arbetsuppgifter
Som kommunikationsstrateg är du en viktig del i att utveckla kommunens övergripande kommunikation och dess strategiska delar. För att lyckas i rollen behöver du ha ett helhetsperspektiv, arbeta strukturerat och systematiskt med våra invånare i fokus. Du har lätt för att samarbeta, håller en hög servicenivå, har ett konsultativt arbetssätt och är van vid att stötta på olika nivåer i kommunikationsfrågor.

I rollen ingår pressansvar. Du är van vid att nyhetsvärdera och kan skriva för att bli publicerad. I pressanasvaret ingår kommunens pressrum inklusive publiceringar, kontakter och relationer med media och att kunna medieträna medarbetare i organisationen.

Du arbetar för en sammanhållen bild av kommunen i enlighet med varumärket och du stöttar verksamheten i att använda den grafiska profilen.

Du har god vana av att planera, genomföra och följa upp kommunikation på olika nivåer.

Du har mycket god stilistisk förmåga och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du är pedagogisk, noggrann och håller deadlines. Att använda digitala verktyg är en självklar del i ditt arbete. Som person är du trygg i att möta medarbetare, medborgare, förtroendevalda och media, och att prata inför större samlingar.

Vad innebär arbetet som kommunikationsstrateg hos oss?
Ditt huvudsakliga uppdrag är att bidra till utvecklingen av kommunens övergripande kommunikation och att bidra till att utveckla medarbetarnas kommunikativa förmågor. Kommunen står inför att ta fram en ny kommunikationsstrategi och ditt arbete blir att fortsätta utveckla de riktlinjer som stödjer kommunikationstjänsten och dess processer.

Vi tror att du

- - Med lätthet rör dig mellan detaljnivåer och övergripande perspektiv, har lätt för att se helheten
- - Är en skicklig kommunikatör och driver projekt självständigt
- - Är noggrann och organiserad
- - Tar initiativ
- - Verkar för att göra saker tillsammans

Vem söker vi?
Du har en akademisk utbildning, förmodligen inom medie-och kommunikationsvetenskap eller annat område som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms likvärdigt. Du har tidigare arbetat med frågor kopplat till strategisk kommunikation och/eller verksamhetsutveckling utifrån ett strategiskt perspektiv. Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som kommunikatör och av att driva och ansvara för komplexa kommunikationsuppdrag.

Med dator som arbetsredskap krävs goda datakunskaper och ett intresse för att lära dig nya system och arbetssätt utifrån digitaliseringens möjligheter. Det är meriterande med yrkeserfarenhet inom politisk styrd verksamhet och välfärdens utmaningar.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Du anställs på kommunledningsförvaltningen, HR och kommunikation, och kommer samarbeta med de andra stödfunktionerna i kommunen för att stötta förvaltningarna i gemensamma övergripande processer.

Urval och intervju kan komma att ske under ansökningstidens gång. Välkommen med din ansökan!



Skara, vår anrika landsbygdsstad, är formad av sin tusenåriga historia och har ett perfekt geografiskt läge mellan Vänern och Vättern. Här finns ett rikt näringsliv, kulturutbud och ett aktivt föreningsliv. Skara kommuns medarbetare levererar varje dag Sveriges viktigaste jobb; vi ger våra äldre en hjälpande hand, vi lär barn att läsa och formar hållbara miljöer. Vi är med och skapar svensk välfärd helt enkelt!

Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/163".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skara kommun (org.nr 212000-1702)

Arbetsplats
Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Erica Boegård Hr- och kommunikationschef
0511-32021

Jobbnummer
6973143

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skara kommun, Kommunledningsförvaltningen: