Kommunikationsdirektör

Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen / Marknadsföringsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen i Helsingborg

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Kommunikationsavdelningen vid stadsledningsförvaltningen ansvarar för den
stadsövergripande kommunikationen i Helsingborgs stad. Avdelningen består av
drygt 30 medarbetare organiserade i tre enheter: Projekt & Uppdrag, Redaktion och
Webb. Kommunikationsdirektören rapporterar i sitt uppdrag som avdelningschef till
stadsledningsförvaltningens förvaltningschef. I rollen som processägare för stadens
övergripande (och strategiska) kommunikationsprocesser rapporterar
kommunikationsdirektören till stadsdirektören.
Utöver kommunikationsavdelningen på stadsledningsförvaltningen finns ett stort
antal personer som arbetar med information, kommunikation och marknadsföring i stadens förvaltningar och kommunala bolag. Kommunikationsdirektören är inte formell chef för dessa, men har ansvaret att leda, utveckla och samordna arbetet inom ramen för stadens övergripande strategier, positionering och
varumärkesplattform.
Utmaningen
Helsingborgs stad ligger långt framme inom informations-, kommunikations- och
marknadsföringsområdet. Inom vissa delar är staden ledande i Sverige, vilket bland annat premierats med utmärkelser som Årets Employer Brandingkommun, Årets ITkommun, Sveriges bästa kommunwebb och Årets tillväxtkommun. Helsingborg får också många besök från andra kommuner som vill lära sig av vårt förhållnings- och arbetssätt.

Publiceringsdatum
2016-10-20

Arbetsuppgifter
Staden förväntar sig att kommunikationsdirektören bygger vidare på den väg och de plattformar för stadens samlade kommunikationsfunktioner som formats de senaste tre åren. Några exempel på utveckling som förväntas är:
Fortsatt proaktivitet. Stadens förväntan är att arbetet med ett ändrat förhållningssätt hos kommunikationsfunktionen, där
kommunikationsavdelningen aktivt bidrar till en proaktiv kunskapsspridning om värdet av kommunikation både internt och externt, tas vidare.
Kommunikationsavdelningens ambition är att bli betraktad som Sveriges bästa kommunikationsavdelning.
Tänka nytta och handling. Vår kommunikation ska ta sin utgångspunkt i ett invånar- och användarperspektiv. På vilka sätt är kommunen meningsfull för invånare, näringsliv och besökare? Hur kan kommunikation bidra till en ökad upplevelse av livskvalitet för människor och ökad livskraft för företag? Vilka frågor vill invånare, företagare, besökare och stadens medarbetare få svar på? Och hur hittar de svaren så snabbt och enkelt som möjligt?
Professionellt stöd. Kommunikationsdirektören finns med i stadens strategiska grupperingar och ska kunna ge råd, stöd och coaching i olika
stads- och samhällsutvecklingsfrågor från ett kommunikativt perspektiv.
Kommunikationsdirektören har också en betydelsefull roll på sin avdelning, som ledare för ett antal professionella medarbetare som på olika sätt arbetar med stadens övergripande kommunikation.
Ökad samverkan. Stadens övriga förvaltningsledningar, inklusive deras
kommunikatörer/kommunikationsavdelningar, förväntar sig fortsatt stöd i arbetet med att utveckla verksamheternas kommunikation och
kommunikationsverktyg. Det kräver ett fortsatt och ökat proaktivt samarbete med förvaltningsledningarna och kommunikationsavdelningarna samt ett engagerande informellt ledarskap för verksamheternas kommunikatörer.
Fortsatt varumärkesarbete. Det strategiska ansvaret för varumärket Helsingborg ligger på koncernnivå, alltså på kommunikationsdirektören, inom ramen för stadens ledning. Det innebär ett strategiskt ansvar för att fortsatt utveckla och förankra den gemensamma plattformen för positionering och
kommunikation, som stadens varumärkesplattform utgör.
Samordning av extern och intern kommunikation. Arbetet med att samordna många av stadens kanaler är en bra bit på väg, exempelvis Twitter, Instagram, Facebook, helsingborg.se och stadens intranät.

Kvalifikationer
Utbildning och erfarenhet.
Relevant examen, exempelvis journalist,
kommunikations- eller
marknadsföringsutbildning. Gedigen erfarenhet av strategiskt kommunikations-och/eller marknadsföringsarbete i ledande ställning från näringslivet, offentlig sektor och/eller idéburen organisation. Gärna också erfarenhet av nätverksledarskap och av att arbeta med informellt mandat i större organisationer. Viktigt är även erfarenhet av coachande ledarskap - av att utveckla medarbetare och sätta samman effektiva team så att de arbetar mot uppsatta mål. God insikt i och erfarenhet av en politiskt
styrd organisation är meriterande.
Personliga egenskaper.
Din energi, motivation och drivkraft kommer från att utveckla, bygga vidare och
förädla snarare än från att initiera och sätta igång. Vi tror att du:
• Är en trygg och senior personlighet.
• Har en god social förmåga - är en god representant för staden och dess ledning.
• Har goda ledaregenskaper - är en lyhörd och klok ledare som kan ta tillvara
och utveckla medarbetarnas kompetens.
• Har blick för strategiska väsentligheter - förstår vad som bör kommuniceras
och hur det bäst kan ske.
• Är en god pedagog - duktig på att arbeta med komplexa frågeställningar i olika sammanhang och mot olika målgrupper.
• Ser jobbet som mer än ett yrke - har ett brett intresse för kommunikation i allmänhet och kommunikations- och marknadsföringsforskning i synnerhet.
• Är god samarbetsingenjör - har bra förmåga att ge och ta, hitta fungerande vägar framåt.
• Är bra på att delegera - tror på kraften i verkligt eget ansvar och har en
fingertoppskänsla för när och hur ledare behöver detaljstyra sin verksamhet.
Språk.
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse I denna rekrytering samarbetar vi med Transearch International AB och marie.grondahl@transearch.se.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-10
Ange följande referens när du ansöker: C9088
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulf Bengtsson, Förvaltningschef Helsingborg 042-10 50 86 ulf.bengtsson@helsingborg.se
Micco Grönholm, Kommunikationsdirektör 042-103052 micco.gronholm@helsingborg.se
Marie Gröndahl, Rekryteringskonsult marie.grondahl@transearch.se

Facklig kontakt
Robert Lexeklint, VISION 042-10 51 95
Cecilia Holm, SACO 042-10 53 45

Företag
Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen

Adress
Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen
25189 Helsingborg

Kontorsadress
Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg

Jobbnummer
3116459

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs stad, Kommunikationsavdelningen: