Kommunekolog
Lysekils kommun / Hälsoskyddsjobb / Lysekil
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla hälsoskyddsjobb i Lysekil,
Sotenäs,
Munkedal,
Orust,
Uddevalla eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil,
Munkedal,
Strömstad eller i
hela Sverige I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se
http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Publiceringsdatum2021-09-06BeskrivningLysekils kommun har en unik natur både till land och till havs.
De gröna frågorna är en viktig del i hur vi planerar samhället och utvecklar kommunen som livsplats och som destination. I Lysekil finns det stora möjligheter att driva spännande projekt för att att värna och vårda kommunens gröna värden samt tillgängliggöra områden för allmänheten.
Som kommunekolog är du förvaltningens specialist inom ekologi och naturvård. Du har du en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle och att vi bygger en kommun som värnar, stärker och utvecklar de ekosystemtjänster som naturen erbjuder. Du arbetar aktivt med att medborgare och besökare erbjuds naturmiljöer som stödjer ett aktivt friluftsliv.
Kommunen har antagit en Grön Strategi som styr målen med bebyggda miljöer och tätortsnära friluftsområden. Strategin belyser särskilt behovet av att kommunen förvaltar och nyttjar mark- och naturresurser på ett hållbart sätt. Dessa utgångspunkter är en viktigt del i kommunekologens roll.
Du ingår i ett team inom kommunens gata och park-verksamhet som förutom den nya rollen som kommunekolog består av trafikingenjör, landskapsarkitekt, mark- och gatuingenjör. Enheten leds och samordnas av en enhetschef. Du kommer att ha ett mycket tätt samarbete med dina kollegor på enheten men också med verksamheter inom såväl Samhällsbyggnadsförvaltningen som andra delar av kommunen.
Gata och park-verksamheten är en del av Samhällsbyggnadsförvaltningen och ligger organisatoriskt under Tekniska avdelningen. Kommunens fastighetsverksamhet ingår också i Tekniska avdelningen.
Dina arbetsuppgifterDetta förväntas vara dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Ansvara för kommunens naturvårdsplan
- Medverka i översiktsplanering, detaljplaneprocesser och förhandsbesked med bl.a. samråd kring frågor som berör naturvård, fornvård och friluftsliv.
- Aktivt delta och bidra i strategisk och ekonomisk planering för kommunens och regionens planering av naturvård och friluftsliv.
- Handläggning av ärenden, felanmälningar och remisser inom ämnesområdet.
- Naturreservatsförvaltning.
- Söka bidrag till projektmedel från LONA, EU etc. och följa upp åtaganden.
- Projektledning av beslutade projekt.
- Skogsförvaltning och skötsel av betesmarker.
- Utveckla naturen som en arena för friluftsliv, bland annat att utveckla vandrings-och cykelleder.
- Kontaktperson mot Naturvårdsverket, Länsstyrelsen, Västkuststiftelsen m.fl.
- Kommunicera och informera på kommunens hemsida och i vissa sociala medier gällande områden som har med ekologi och naturvård att göra.
KvalifikationerVi söker dig som har:
- Högskoleutbildning inom biologi eller miljövetenskap, eller motsvarande relevant utbildning.
- Erfarenhet av arbete inom samhällsbyggnad är meriterande, exempelvis för att kunna rådgöra utifrån ett naturvårdsperspektiv vid exploateringar.
- B-körkort.
- Kan framföra ditt budskap på ett pedagogiskt sätt i både tal och skrift.
- Goda kunskaper i tal och skrift på svenska.
- Lätt för att samarbeta med andra människor.
- Förmågan att hålla i många projekt samtidigt.
- Är initiativrik.
- Har förmågan att kunna arbeta självständigt.
Som person förväntas du vara proaktiv och kunna bygga upp och vårda relationer, både internt inom organisationen och externt med samarbetspartners och samhällets olika aktörer. Du har lätt att kommunicera med andra människor och har förmåga att både lyssna på våra medborgare och besökares behov.
AnställningsvillkorStor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Välkommen med din ansökan.
Intervjuer planeras att genomföras under veckorna 40-41.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?
Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.
Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta
agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön enligt avtal, individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLysekils kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/124".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Samhällsbyggnadsförvaltningen
Jobbnummer 5947061
Observera att sista ansökningsdag har passerat.