Kommundirektör till Sundsvalls kommun

Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret / Chefsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret i Sundsvall

Sundsvall är inne i ett spännande skede. Flera projekt pågår för att utveckla staden och organisationen med nya verksamheter och kommunikationer. Sundsvall växer och kompetensbehovet är stort. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, förändra och uppleva. Du vill framåt. Det vill vi med. Sundsvall är staden mellan bergen, vid havet, älvarna och skogarna. Här är nära till allt med naturen inpå knuten. Vi har ett av Sveriges populäraste köpcentrum, en vacker stadskärna och är en av Sveriges bästa friluftskommuner. Varje dag arbetar vi på kommunen för att sundsvallsborna ska få bästa möjliga service och en positiv livsmiljö. Hos oss jobbar lärare, ingenjörer, IT-strateger, undersköterskor, ekonomer och många andra viktiga yrkesgrupper. Vi jobbar hårt för ökad konkurrenskraft i takt med att omvärlden och samhället förändras.

Som kommundirektör blir ditt huvuduppdrag att tillsammans med politiker, medarbetare, övriga förvaltningar och bolag att fortsätta utveckla Sundsvall och den goda livsmiljön.


Publiceringsdatum
2020-06-26

Arbetsuppgifter
Som kommundirektör är du direkt underställd kommunstyrelsen och ytterst ansvarig att tillsammans med dina medarbetare se till att de politiska besluten verkställs och genomförs i organisationen. Du är kommunens ledande tjänsteman med uppdrag att samordna förvaltningar och bolag utifrån ett helhetsperspektiv samt att förvalta och utveckla samverkansklimatet med de fackliga organisationerna. Du rapporterar direkt till kommunstyrelsen och ansvarar för kommunorganisationens ledningsgrupp.

I uppdraget som Sundsvalls nästa kommundirektör kommer du att arbeta på övergripande nivå men också att leda och samordna kommunstyrelsens förvaltningsarbete med direkt personalansvar för funktionsdirektörer och stabens medarbetare. Tjänsten kommer att ge dig både möjligheter och utmaningar då ämnesbredden är varierad med komplexa uppgifter av både operativ och strategisk karaktär.

I ditt uppdrag jobbar du nära våra ledande politiker och organisationens förvaltningsdirektörer. Du blir ett samordningsstöd med gemensamt mål att få en tydligare styrning på de interna processerna. Att aktivt företräda kommunen i externa sammanhang där kommunen redan bedriver eller söker samverkan på strategisk nivå blir också ett av dina uppdrag. I ditt dagliga arbete utgår du givetvis från kommunens vision, värdegrund och värdskap.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren ledare med gedigen erfarenhet av att leda andra chefer. Med stor integritet i ditt ledarskap är det naturligt för dig att tänka helhet i din yrkesroll och organisation. Du kan med god samarbetsförmåga skapa en organisationskultur som ger Vi-känsla för hela kommunorganisationen med dess olika verksamheter. För att lyckas i rollen behöver du ha mångårig aktuell erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation. Det är meriterande med erfarenhet av att ha arbetat med förändring i större organisationer.
Du behöver ha en personlig mognad och kommunikationsförmåga där du lyssnar och är mottaglig för motparten samt anpassar dig till situationen. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra samt skapar engagemang och delaktighet.

Som person är du vältalig och van att möta media och deras frågor. Du driver verksamhetens frågor framåt med god uthållighet för att uppnå mål och resultat samtidigt som du ändå har en god balans till din analytiska sida. Ett krav för tjänsten är att du har en aktuell och relevant akademisk utbildning eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Har du dessutom vidareutbildning i ledarskap och eller ekonomi så är det meriterande.

Vi söker dig som tillsammans med dina medarbetare vill göra Sundsvall ännu bättre. Du har ditt fokus på samarbete och samverkan med viljan att hitta lösningar och modet att effektivt gå från plan till handling. Vi erbjuder dig möjligheten att få vara med och göra skillnad för medborgarna. I rollen som kommundirektör får du vara med och ansvara för ett framåtsyftande förändringsarbete där ditt ledarskap blir en central del för att lyckas med uppdraget. Till din hjälp kommer du ha ett härligt gäng som är kunniga och engagerade med hög kompetens. Vi erbjuder dig att växa tillsammans med Sundsvall som bjuder på livskvalité som gör det goda livet möjligt!

ÖVRIGT
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Drogtest är obligatoriskt vid nyanställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: http://www.raddning.info/om-oss/arbeta-hos-oss/deltidsbrandman.html

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sista ansökningsdag 2020-07-26
Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-07-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C40119".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Jobbnummer
5277858

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Kommunstyrelsekontoret: