Kommuncontroller

Markaryds Kommun / Controllerjobb / Markaryd
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Markaryd, Osby, Örkelljunga, Hässleholm, Perstorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Markaryds Kommun i Markaryd, Älmhult, Ljungby, Växjö eller i hela Sverige

Vill du vara med och utveckla vår organisation? Är du intresserad av att arbeta med ständiga förbättringar och bygga effektiva processer? Ser du möjligheter i utmaningar? Om du nickat ja tre gånger, då kan du vara den vi söker!

Arbetsuppgifter
I rollen som kommuncontroller kommer ditt huvudsakliga fokus ligga på budget-, uppföljnings- och målstyrningsprocesser ur ett kommunövergripande perspektiv. Du kommer även vara en nyckelspelare i vårt övergripande kvalitetsarbete.

Uppdraget innebär att hålla samman, vara delaktig och drivande i arbetet, från det initiala budget- och planeringsskedet, till den slutliga uppföljningen i form av årsredovisningen. Utredningar, analys- och utvecklingsarbete ingår så klart också i uppdraget.

De system som vi främst arbetar med är Raindance som ekonomisystem och kombinationen Stratsys och QlikView som beslutsstödsystem. I din roll kommer du ge service till medarbetare, chefer och politiker.

Rollen som kommuncontroller är ny, vilket innebär att du kommer ha en god påverkansmöjlighet att forma din roll, utifrån de specifika kompetenser och erfarenheter som du har med dig.

Du rapporterar till ekonomichefen och du ingår i ekonomiavdelningen som är organiserad under kommunstyrelseförvaltningen.

Publiceringsdatum
2020-07-07

Kvalifikationer
För att klara av uppdraget är det nödvändigt att du har en grundläggande ekonomiutbildning motsvarande kandidatexamen eller annan utbildning i kombination med praktisk erfarenhet som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. Om du har erfarenhet från kommunal verksamhet är det ett stort plus. Du måste ha ett intresse för utvecklingsfrågor och tycka det är stimulerande med förbättringsarbete. Då du i din roll kommer möta både chefer och politiker som inte har en ekonombakgrund, är det viktigt att du har en pedagogisk ådra, så att du kan förklara komplexa ekonomiska frågor på ett enkelt och lättbegripligt sätt.

Vi är en liten och tätt samarbetande ekonomiavdelning varför det är av yttersta vikt att vi som grupp fungerar bra tillsammans. Därför är dina personliga egenskaper minst lika viktiga som din formella kompetens. I rekryteringen kommer vi därför lägga stor vikt vid personlig lämplighet. För att beskriva hur du behöver vara för att passa in i vår grupp har vi valt ett antal beskrivande ord. Vår bild är att du behöver vara prestigelös och lyhörd, social och stresstålig med kunden i fokus, samt gilla utmaningar.

Då din roll som kommuncontroller kommer vara både konsultativ och granskande är det även viktigt att du som person har integritet och att du har förmågan att inta ett opartiskt förhållningssätt.

Vad erbjuder vi?
Förutom att du blir en del av ett fantastiskt bra team, så kommer du få vara med om en mycket spännande utvecklingsresa. Kommunen kommer inom en snar framtid påbörja och implementera en ny visions- och målstyrningsmodell, där du kommer bli en viktig medspelare. Inom ekonomiavdelningen kommer vi fortsatt arbeta med digitalisering av våra processer. Under innevarande år kommer fokus ligga på digitalisering av våra inköpsprocesser och att utveckla en chefsportal (BI), där du med dina erfarenheter, tankar och idéer kommer bli involverad.

Eftersom utveckling är ett normalläge hos oss, så kommer du erbjudas en individuell utvecklingsplan, för att möjliggöra dels organisationens och verksamhetens positionsförflyttning samt din personliga utvecklingsresa kopplad till din karriärsmålbild.

Tillgång till en förmånsportal, där vi som anställda kan ta del av en stor mängd erbjudanden, som t ex bra rabatter på friskvård. På tal om friskvård så har vi även ett friskvårdsbidrag. Tycker man om kaffe eller te, så kan det nämnas att vi bjuds på detta.

Uppdraget är en tillsvidaretjänst på heltid som påbörjas så snart möjlighet ges.

Övrig information
Sista ansökningsdatum är 2020-08-09. Vi tillämpar urval och intervjuer löpande under ansökningstiden varav tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan!

Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare, rekryteringskonsulter och liknande.

Fackliga företrädare kan nås via kommunens växel, 0433-720 00.

Markaryds kommun i södra Småland på gränsen till Skåne är en välskött kommun med god ekonomi. Lånefinansieringsgraden är låg och bland annat har medel avsatts som fullt ut täcker kommunens framtida pensionskostnader. Markaryds kommun ligger för fjärde året i rad i toppen i Svenskt näringslivs undersökning om landets bästa företagsklimat. I Markaryd arbetar vi med ett tydligt medborgarperspektiv och samverkar i stor utsträckning tillsammans med den ideella sektorn och näringslivet i vårt utvecklingsarbete.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Markaryds kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Markaryds kommun (org.nr 212000-0654), http://www.markaryd.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5290126

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Markaryds Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Markaryds Kommun: