Kommunarkivarie med särskilt digitaliseringsuppdrag

Stenungsunds kommun, Kanslienheten / Arkivariejobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten i Stenungsund

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med ca 26 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.

Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor Stödfunktioner ingår bland annat ekonomi, personal, kansli, kommunikation, fastighet och måltid. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta och effektivisera för verksamheterna.

Kansliet är en stödfunktion vars ansvarområde spänner över alla sektorer och styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Kansliet består av en överförmyndarenhet och en kanslienhet. Kanslienheten ansvarar bland annat för stöd till kommunens förtroendevalda, dokument- och ärendehantering, arkiv, diarium, utredningar, juridiska frågor och genomförande av val.




Publiceringsdatum
2018-11-16

Arbetsuppgifter
Dokument- och ärendehanteringen i Stenungsunds kommun befinner sig i en utvecklingsfas. Just nu byter vi ärendehanteringssystem och skapar nya rutiner, roller och processer på området. Vi behöver dessutom utveckla vår arkivförteckning, revidera våra styrdokument och förbereda för införande av ett e-arkiv.

I dina dagliga arbetsuppgifter som kommunarkivarie ingår bland annat att sköta det dagliga arbetet med att ta emot, ordna, förteckna och gallra arkivmaterial. Du besvarar förfrågningar, gör sekretessprövningar och lämnar ut handlingar. Du ska bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt, utföra gallringsutredningar och ansvara för kommunens centralarkiv. Dessutom utbildar du i arkivfrågor och offentlighet- och sekretess. Du täcker även upp för registratorn när han är frånvarande.

En särskilt viktig arbetsuppgift är att utreda förutsättningarna för, planera för och på sikt införa och brett implementera ett e-arkiv.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har en universitetsutbildning på minst grundnivå som vi bedömer är relevant och utöver det minst 40p/60 hp arkivvetenskap. Du har erfarenhet av att arbeta som arkivarie, gärna inom kommunal verksamhet. Du har god kännedom om den lagstiftning som styr en offentlig verksamhet och du har erfarenhet av att göra sekretessprövningar. Eftersom du särskilt ska arbeta med införande av e-arkiv vill vi att du har mycket god datavana och goda förutsättningar att snabbt sätta dig in i olika IT-miljöer. Det är meriterande om du har erfarenhet av införande av, eller arbete i, ett e-arkiv . Det är även meritande om du har erfarenhet av Evolution och LIS.

Som person är du serviceinriktad, utvecklingsorienterad, driven, positiv och engagerad. Du vill bidra till arbetet med kvalitet i ärendeprocesser och digitalisering för arkivering. Vi tror att du är pedagogisk och att du trivs väl både när arbetet ska utföras individuellt och i grupp.

Arbetet ställer krav på mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-14
Ange följande referens när du ansöker: A828909
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Starcke marcus.starcke@stenungsund.se 0303-73 83 24

Företag
Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Adress
Stenungsunds kommun, Kanslienheten
444 82, Stenungsund
44482 Stenungsund

Kontorsadress
Strandvägen 15 44482 Stenungsund

Jobbnummer
4461835

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten: