Kommunarkivarie med e-arkivkompetens

Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 92 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

I Botkyrka kommun står kommunledningsförvaltningen inför en spännande utvecklingsfas där en ny processtyrd organisation införs. Till enheten Kommunarkiv och registratur, centralt placerad på demokrati- och kansliavdelningen, söker vi nu en kommunarkivarie som kommer att få en viktig roll i detta skede genom att tillsammans med sina kollegor driva arbetet med att styra, samordna och utveckla vår arkiv- och informationshantering. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka både processer och arbetssätt.
Botkyrka kommunhus ligger centralt i Tumba, med bra pendeltåg- och bussförbindelser runt hörnet.
I kommunhuset har vi ett centralarkiv med ca 900 hyllmeter arkivmaterial, samt en arkivdepå hos Svensk Museitjänst ca en kilometer från kommunhuset.
Nyligen genomförde kommunen en upphandling av såväl ett dokument- och ärendehanteringssystem samt ett e-arkiv. Arbetet med införande har kommit igång. Du kommer, i din roll som arkivspecialist, att vara involverad i det arbetet.



Publiceringsdatum
2019-01-23

Arbetsuppgifter
Du har huvudansvar för kommunarkivets bestånd. Du planerar, tar emot och kvalitetsgranskar leveranser till kommunarkivet och genomför gallringsutredningar. Du hanterar förfrågningar om allmänna handlingar från forskare och övrig allmänhet, likväl från kommunens förvaltningar. Du kommer att ha en viktig roll som sakkunnig när informationshanterings¬planer ska upprättas eller revideras.
I kommunen har du en central funktion som expert inom arkiv- och informationshanterings-området och ger råd och stöd till medarbetare. Du deltar som sakkunnig/expert vid införande och utveckling av e-arkivet samt tillhörande rutiner.
Du tar fram underlag och genomför utbildningar och informationsinsatser vid efterfrågan. Resor inom kommunen kan förekomma.
Exempel på övriga arbetsuppgifter:
• Delta i arbetet med att utarbeta och uppdatera styrdokument och vägledningar
• Agera systemförvaltare för kommunens förteckningsprogram Visual Arkiv
• Allmänna arkivuppgifter t ex förteckning av arkivmaterial, menprövningar och sekretessbedömningar



Kvalifikationer
Vi söker dig som tidigare har erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor. Du är utbildad arkivarie och har kunskaper och erfarenhet av elektronisk arkivering. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR.
Som person är du strukturerad och analytisk, du har god förmåga att uppmärksamma utvecklingsområden och är van vid att självständigt driva frågor inom ditt kompetensområde. Du utmanas av utveckling och förändring. Vid behov tar du fram nya rutiner, utvecklar och ser över arbetssätt tillsammans med verksamheten.
Du har lätt för att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du tidigare utvecklade och genomförde utbildningsinsatser.
Vi tror också att du är en god arbetskamrat och har lätt för att samarbeta, både med personer inom enheten och med angränsande verksamhetsområden.
Du erbjuds
Som medarbetare hos oss är du med och bygger upp och bidrar till utvecklingen i en ny organisation som blickar framåt. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka både processer och arbetssätt.

Du ingår i en enhet som leder och utvecklar kommunens informationsförvaltning - informationshantering, informationssäkerhet, registratur och kommunarkiv.



ÖVRIGT
Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska.
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat.

Varmt välkommen med din ansökan!
Som medarbetare i Botkyrka kommun erbjuder vi dig ett antal förmåner utöver din individuella lön.

Sista ansökningsdag är den 15 februari, men eftersom urvalet sker löpande ber vi dig skicka din ansökan så snart som möjligt!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Fackliga företrädare nås via kommunens växel 08-530 610 00

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-06
Ange följande referens när du ansöker: A845423
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Caspar Almalander

Företag
Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen

Adress
Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen
Munkhättevägen 45
14785 Tumba

Kontorsadress
Munkhättevägen 45 TUMBA

Jobbnummer
4571207

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, 2016 Kommunledningsförvaltningen: