Kommunarkivarie, Kommunledningssektorn

Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn / Arkivariejobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn i Kungälv

Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi en kraftigt växande kommun i Göteborgsregionen. Här finns över 40 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg.
Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med medborgarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden.

Publiceringsdatum
2012-04-25

Arbetsuppgifter
På enheten för kommunkansli och juridik arbetar 15 personer med förvaltningsövergripande ansvar för frågor som rör dokument- och ärendehantering, arkiv, nämndadministration och juridik. Vi ger råd, service och internutbildning inom våra verksamhetsområden. Vi har ett modernt arbetssätt och ligger långt framme inom området digital ärendehantering.

Beskrivning av tjänsten/arbetsuppgifterna: Inom organisationen samverkar du med ansvariga för registrering och arkivbildning. Du har ett övergripande ansvar för planering och styrning inom arkivverksamheten och arbetar i det dagliga arbetet med frågor som rör förvaring, hantering och arkivvård. Du har ansvar för kommunens centralarkiv och tar hand om förfrågningar och utlämnande av allmänna handlingar. I arbetet ingår även utvecklings- och utredningsarbete. Särskilt viktigt är införandet av ett elektroniskt arkiv och en processbaserad redovisningsprincip.

I tjänsten som kommunarkivarie ingår bland annat att:
• Ansvara för kommunarkivet
• Samla in och ta emot leveranser från förvaltningen och kommunala bolag
• Ordna och förteckna arkivhandlingar
• Pröva och lämna ut allmän handling, både internt och till allmänheten
• Bevaka och främja arkivbildningen genom tillsyn och rådgivning
• Tillsammans med annan personal skapa rutiner för verksamheterna, däribland upprätta och revidera dokumenthanteringsplaner och rutiner för dokument- och ärendehantering
• Gallra och genomföra gallringsutredningar
• Utveckla den digitala arkivvården och nya redovisningsprinciper

Kvalifikationer
Du har goda kunskaper om offentlig förvaltning och är väl förtrogen med lagar som rör arkivbildning inom denna. Du har högskoleexamen med minst ett års utbildning i arkivvetenskap eller motsvarande. Du är drivande, självgående, kommunikativ och serviceinriktad. Du bör ha ett ordningssinne, vara noggrann och ha ett strukturerat arbetssätt.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift. Du har grundläggande datakunskaper med erfarenhet av att arbeta i Office. Det är meriterande att du har erfarenhet av att arbeta med Visual Arkiv eller motsvarande system för att förteckna arkiv samt erfarenhet av att jobba med dokument- och ärendehanteringssystem (Kungälvs kommun använder Public 360). Som arkivarie får du kännedom om känsliga uppgifter, vilket innebär att du har en hög integritet.

Vi har en trevlig arbetsplats. Därför vill vi att du har humor och kan bidra till arbetsplatsens trevnad. Det är viktigt att du har en tillåtande attityd till andra människor. Personliga kvalifikationer såsom hög integritet, mångsidighet, social kompetens och förmåga att tänka utanför ramarna värdesätts.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-05-10
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligen, men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.
Ange följande referens när du ansöker: A268801
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie Flodin, Enhetschef, 0303-23 96 37

Facklig kontakt
Angelica Karlsson, Vision, 0303-23 95 49

Företag
Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn

Adress
Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn
Kungälv
44281 Kungälv

Jobbnummer
1225221

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Kommunledningssektorn: