Kommunarkivarie

Stenungsunds kommun, Kanslienheten / Arkivariejobb / Stenungsund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Stenungsund, Orust, Lilla Edet, Tjörn, Kungälv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten i Stenungsund

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.

Stenungsunds kommun, är en expanderande kustkommun med ca 25000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord

I sektor stödfunktioner ingår Kansli, Personal, Ekonomi, Information & teknik, Näringsliv, Måltid.

Som arkivarie arbetar du på kansli. Kansliet har tjugo medarbetare och ansvarar för administration till förtroendevalda, juridiska frågor, utredningar, övergripande kvalitetsarbete, diarium, arkiv, överförmyndarverksamhet, konsumentkontor mm. Avdelningen är en stödfunktion med uppgifter som spänner över alla sektorer och styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer.
Stenungsunds kommun har en politisk och verksamhetsmässig organisation som i vissa stycken skiljer sig från den mest traditionella. Bland annat bedrivs kommunstyrelsens beredning via tre utskott och kommunfullmäktige har utsett beredningar för att bereda politiska framtids- och visionsfrågor.

Publiceringsdatum
2016-04-08

Arbetsuppgifter
Stenungsunds kommun söker en driftig kommunarkivarie som kan hjälpa till att modernisera kommunens arkiv- och dokumentarbete. I din roll kommer du att arbeta såväl operativt som strategiskt och ha ansvar för kommunarkivet och säkerställa kommunens arkiv utifrån ett grundläggande perspektiv.

Vi söker dig som kan axla uppdraget att leda vårt långsiktiga arkivarbete och en förändringsprocess. Uppdraget som arkivarie innebär att du ansvarar för att samordna och utveckla vår arkivhantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för vårt slutarkiv och ser till att dokumenten blir ordnade och förtecknade på ett professionellt sätt. En av dina mer centrala uppgifter är att stödja och utbilda i arkivarbete. Tillsammans med verksamheter utarbetar du rutiner för arkivering/e-arkivering, dokumenthanteringsplaner, gallringsplaner och arkivbeskrivningar.

Arkivarien kommer att utreda och bistå med expertkunskap om vad som gäller (regler, praxis osv.) och ge rekommendationer inom arkivområdet för att förbereda för en framtida övergång till e-arkivering vid sidan om eller istället för pappersarkivering. Kommunen planerar att införa e-arkiv och i arkivarierollen ingår att planera arbetet med att digitalisera arkiv.

Kvalifikationer
Högskoleutbildning med examen som omfattar minst 60 hp arkivvetenskap är ett krav. Du bör ha god kännedom om de lagar och regler rörande exempelvis offentlighet och sekretess som styr verksamheten.

Att driva utvecklingsarbete i samarbete med andra och arbeta självständigt såväl som i grupp är av största vikt. God datorvana är ett krav. Samarbetsförmåga, serviceförmåga, kundfokus och problemlösning är personliga kompetenser som värderas högt tillsammans med goda kommunikativa och pedagogiska egenskaper. Som person är du utåtriktad och initiativrik,

Önskvärt är att du har kunskaper om processorienterade dokumenthanteringsplaner och e-arkiv.

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2016-06-01 Tillträde enligt överenskommelse, upphör: 2017-12-31 med möjlighet till förlängning om erforderliga beslut tas.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-25
Ange följande referens när du ansöker: A560845
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Doris Eliasson, Kanslichef 0303-738324 doris.eliasson@stenungsund.se

Facklig kontakt
De fackliga förbunden nås via kommunens växel 0303-73 00 00

Företag
Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Adress
Stenungsunds kommun, Kanslienheten
444 82, Stenungsund
44482 Stenungsund

Kontorsadress
Strandvägen 15 44482 Stenungsund

Jobbnummer
2770731

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stenungsunds kommun, Kanslienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stenungsunds kommun, Kanslienheten: