Kommunarkivarie

Nynäshamns kommun / Receptionistjobb / Nynäshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla receptionistjobb i Nynäshamn, Trosa, Salem, Huddinge, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nynäshamns kommun i Nynäshamn, Stockholm eller i hela Sverige

Unika möjligheter - helt naturligt!

Är du kvalitetsmedveten, allmänbildad och intresserad av att bidra till rättssäkerhet och god service i Nynäshamns kommun? Då är du välkommen att söka jobbet som kommunarkivarie på kommunstyrelseförvaltningens kansliavdelning.

Vi erbjuder dig det bästa av flera världar. Vi är en del av en stark tillväxtregion med den mindre organisationens fördelar. Här är det nära till både kollegorna och de invånare vi servar. Runt knuten väntar storslagna naturupplevelser och det goda småstadslivet, med storstadens puls inom räckhåll. Det är unika förutsättningar som vi i Nynäshamn är stolta över och gärna delar med oss av.

Om arbetsplatsen
Kansliavdelningen är centralt placerad på kommunstyrelseförvaltningen med närhet till politiken och flera naturliga kopplingar till övriga delar i organisationen. Kansliets huvuduppgifter är att bereda och sammanställa ärenden för den politiska processen och vara ett stöd för övriga förvaltningar i bland annat arkivfrågor, säkerhet och juridik. En annan viktig upggift är registraturen och hantering av begäran och frågeställningar från allmänheten som rör handlingars offentlighet och sekretess. Kansliavdelningen består av förutom själva kansliet även Kontaktcenter. Avdelningens personal präglas av stor hjälpsamhet, engagemang, prestigelöshet och hög kompetens.

Publiceringsdatum
2022-10-25

Dina arbetsuppgifter
Den ökade digitaliseringen i samhället innebär delvis motstridiga krav på både ökad öppenhet och ökad informationssäkerhet. I denna svåra och viktiga balansgång har kansliavdelningen och inte minst kommunarkivarien en viktig roll.

I dina vardagliga uppgifter ingår att lämna ut allmänna handlingar, ordna och förteckna handlingar samt upprätta styrande dokument. I uppdraget ingår även att stödja och utbilda dina kollegor i frågor som rör dokumenthantering och arkivering. Du ansvarar för kommunens e-arkiv och leveranserna från verksamhetssystem till e-arkivet. Du är kommunens expert inom arkiv- och informationshantering. Du företräder arkivmyndigheten i arkivfrågor och utfärdar gallringsbeslut, hanterar bevarandeutredningar och säkerställer att kommunen följer gällande lagkrav inom området.

Du ingår i interna forum för informationssäkerhet, GDPR och IT. Du är delaktig i klassningar och kravställning vid upphandling av IT-system och har ett nära samarbete med registratorer, kommunjurister och dataskyddsombud på kansliavdelningen. Det finns också möjlighet att ingå i kommunövergripande nätverk för kommunarkivarier.

Arbetet innebär mycket samarbete med avdelningens övriga medarbetare och kontakt med politiker och allmänhet.

Det här söker vi hos dig
Vi söker dig med

• högskoleutbildning där arkivvetenskap ingår
• några års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor, gärna i en kommun,
• intresse för både den analoga och den digitala arkivvärlden
• goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har:

• praktisk erfarenhet av e-arkiv
• kunskap inom informationsklassning och processbaserade dokumenthanteringsplaner

Som person är du självgående, strukturerad, drivande och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. För att trivas och kunna göra ett bra jobb behöver du kunna kombinera självständigt arbete, integritet vid exempelvis arkivtillsyn, med att också vara ute i verksamheter för att stödja och utbilda personal i arkivfrågor. Du har en blick för helheten samtidigt som du är noggrann och medveten om mål och kvalitetsstandard. Desstuom kan du ställa om vid ändrade omständigheter och ser möjligheter i detta. Ditt goda omdöme vägleder dig att göra korrekta avvägningar och prioriteringar.

Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: KS/2022/0328/023

Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn! En unik del och plats i Stockholms län. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut - och nära till invånarna. Det bidrar till att arbetet både känns meningsfullt och berikande.

Som anställd i Nynäshamn kommun erbjuder vi dig möjlighet till distansarbete, förmånscykel, friskvårdsbidrag och fri tillgång till gym i kommunhuset. Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid under sommarmånaderna och vi har en aktiv personalförening. Här finns alltid naturen runt hörnet och andrum på gångavstånd.

Välkommen hem till Nynäshamn!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Nynäshamns kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nynäshamns kommun (org.nr 212000-0233), https://www.nynashamn.se/

Kontakt
Facklig företrädare, Fackliga företrädare nås via Kontaktcenter
08-520 680 00

Jobbnummer
7109307

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nynäshamns kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nynäshamns kommun: