Kom till oss och led vår härliga Beroendegrupp!

Borlänge kommun, Sociala sektorn/IFO / Socialsekreterarjobb / Borlänge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Borlänge, Falun, Gagnef, Säter, Leksand eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borlänge kommun, Sociala sektorn/IFO i Borlänge

Individ- och familjeomsorgen (IFO) består av 4 enheter, Försörjningsstöds- och rehabiliteringsenheten, Utredning- och behandlingsenheten, Mottagning- och förebyggandeenheten samt Enheten för sociala insatser.
Utredning- och behandlingsenheten består av 6 grupper Familjerätt, Beroendegrupp, Krimgrupp, samt tre barn- och unga grupper. Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även biträdande enhetschefer och enhetschefer. I ett av barn- och unga gruppen arbetar även tre socialsekreterare med vuxna personer kopplat till våld i nära relation.
Beroendegruppen arbetar med vuxna personer med olika typer av beroenden, t ex alkohol- narkotika eller spelberoende med målgrupp 18 år och uppåt. Problematiken är ofta mångfacetterad med beroenden i kombination med psykisk ohälsa/samsjuklighet. Uppdraget är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna. Arbetet utgår från den lagstiftning, de riktlinjer och det kunskapsstöd som finns. Viktigt för oss är en rättssäker handläggning.

Vi erbjuder idag våra medarbetare:
• introduktion
• utbildning inom MI, Signs of saftey, BBIC, ASI
• dagligt handläggarstöd
• närhet till chefer
• systematiskt kvalitetsarbete som alla är en del av
• metodstöd
• flextid
• friskvårdsbidrag
• aktivt arbetsmiljöarbete och mycket mer!

Som 1:e socialsekreterare får du även ta del av delar av kommunens ledarskapsutbildningar.

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
• Jag finns här för Borlängebon
• Jag gillar utmaningar
• Jag möter varje människa med öppenhet

Publiceringsdatum
2023-03-03

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare till vår härliga beroendegrupp.

Som 1:e socialsekreterare är det du som är våra fantastiska socialsekreterares närmsta arbetsledare och den som leder och fördelar arbetet i gruppen.

Du arbetsleder genom att coacha och vägleda medarbetare utifrån gällande lagstiftning och är med och driver utvecklingsarbeten. Du ansvarar för ärendegenomgångar och medarbetarsamtal. Du ingår i en enad ledningsgrupp bestående av 1:e socialsekreterare, biträdande enhetschefer, enhetschefer och har ett nära samarbete för att hela tiden arbeta med förbättrings- och utvecklingsarbeten.

Du har likaså ett viktigt externt samverkansnätverk som du har en nära dialog med. Vidare är en viktig arbetsuppgift att implementera nya arbetssätt och rutiner i gruppen utifrån dialog med våra duktiga metodstödjare och det kvalitetsråd som individ- och familjeomsorgen är stolta över att ha byggt upp.

Arbetsmiljön är något vi prioriterar högt och enheten präglas av ett prestigelöst och gott samarbetsklimat där vi tillsammans tar ansvar för att bidrar till en god arbetsmiljö och trivsel på arbetsplatsen.

Som 1:e socialsekreterare har du en roll i det introduktionsprogram som alla nya medarbetare inom IFO genomgår där 1:e socialsekreterare ansvarar för stora delar av den enhetsspecifika introduktionen. Detta är ett delat ansvar inom enhetens 1:e grupp.

Kvalifikationer
Hos oss arbetar kloka och modiga medarbetare inom Sveriges kanske roligaste men också svåra arbete. Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning inom relevant område som av arbetsgivare bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsdel kopplat till vuxna med beroende och därmed goda kunskaper om myndigheters ansvar och gällande lagstiftning. Vi ser det som särskilt meriterande om du har utbildning i MI, ASI.
Meriterande av att arbeta i verksamhetssystemet VIVA.

Du har gärna någon dokumenterad erfarenhet av att leda andra och något som utmärker dig, både som person och ledare, är att du är lugn och trygg - även i akuta situationer. Du ska vara coachande och uppmana dina medarbetare att växa och utvecklas. Du ska vara kommunikativ och sträva efter hela teamets delaktighet. Du ska vara en tydlig ledare och ta ansvar för verksamheten och vara ett föredöme med insikt om att dina handlingar räknas. Vidare är du van vid och trivs med att självständigt driva, vidareutveckla och strukturera ditt arbete.

Du ska ha lätt för att samarbeta med andra och kunna arbeta självständigt. Du är social och har förmåga att tillföra entusiasm och kan skapa delaktighet och samsyn kring verksamheten.

Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift.
Det är viktigt att du har B-körkort.

Vi hoppas att du nu känner dig redo att bli en del av vårt ledningsteam och ser fram emot att få välkomna dig till oss!

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1203825".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borlänge kommun (org.nr 212000-2239)

Arbetsplats
Borlänge kommun, Sociala sektorn/IFO

Kontakt
Biträdande enhetschef
Åsa Falklinder
0243-748 77

Jobbnummer
7508559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Borlänge kommun, Sociala sektorn/IFO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borlänge kommun, Sociala sektorn/IFO: