Klientadministratör till Häktet Kristianstad

Kriminalvården, Häktet Kristianstad / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kriminalvården, Häktet Kristianstad i Kristianstad, Bromölla, Hässleholm, Höör, Osby eller i hela Sverige

Kriminalvården växer - vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott - att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Bygget av Rättscentrum i Kristianstad där Kriminalvården bland annat kommer att öppna ett nytt stort häkte pågår. Det kommer att finnas 100 ordinarie platser vilket ska jämföras med dagens 30. Det nya häktet kommer att tas i bruk för verksamhet sensommaren 2024, men överlämnade av lokalerna för iordningställande sker i juli samma år. Arbetsplatsen kommer bl.a. att vara utrustad med ett stort personalgym, personalrestaurang med möjlighet till inköp av subventionerad måltid. Som anställd i Kriminalvården har du flera förmåner. Som exempel: fler semesterdagar (28-35), friskvårdsbidrag, ersättning för läkemedel (högkostnad) samt subventionerade besök inom sjukvården

Publiceringsdatum
2024-01-29

Arbetsuppgifter
Som administratör på Häktet kommer du att utgöra en stöd- och servicefunktion med en Kriminalvårdsinspektör (chef) andra klientadministratörer och klienthandläggare som närmaste medarbetare. Som en del i ett team kommer du att arbeta med kvalificerade klientärenden genom att hantera delar av rättsprocessen och ev. vissa klientbeslut. Du kommer också att arbeta med säkerhetsrelaterade uppgifter såsom tex posthantering och ev. postgranskning.
Administrativa uppgifter som registrering och expediering av klienthandlingar (beslut, domar, intagnas löner mm) ingår också i arbetet. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för arkiv, diarium, beställningar, samt hantering av myndighetens inkommande mail liksom övriga vanligt förekommande administrativa uppgifter som t ex fakturahantering.

Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls. Tjänsten innefattar även beställningar i olika system. Målsägandeinformation, domstols och verkställighetsprocesser är en del i arbetet men även intagnas telefonsystem.

Kontoret är placerat på Nya H Kristianstad där du kommer att möta kollegor och intagna.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är självgående och serviceinriktad. Därför är det viktigt att du är initiativrik, öppen för snabba förändringar och utvecklingsorienterad. Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen därför krävs det att du är noggrann och strukturerad. Du har ett gott omdöme, är kvalitetsmedveten och kan göra rätt prioriteringar samt är van att tidvis arbeta i ett högt tempo. Arbetet som administratör är en servicefunktion och kräver att du har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med övriga anställda inom på Häktet samt även andra aktörer inom som utanför myndigheten.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:
• God kännedom om offentlighetsprincipen
• Lägst gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen. Därutöver vidareutbildning inom aktuellt område eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Dokumenterad erfarenhet från administrativa uppgifter från offentlig förvaltning och god administrativ förmåga
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• Goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har:
• Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete med diarieföring, arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering myndighetsmail eller liknande
• Erfarenhet av kansli/administrativt arbete i Kriminalvården.
• Erfarenhet av arbete i administrativa datasystem
• Kunskap och erfarenhet av att jobba i ekonomisystem
• Erfarenhet av Strafftidsberäkning
• Kunskap om påföljdssystemet
• Erfarenhet och eller studier inom juridiska delar.

ÖVRIGT
Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ersättning
Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C174349".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kriminalvården (org.nr 202100-0225)

Arbetsplats
Kriminalvården, Häktet Kristianstad

Kontakt
Ansvarig rekryterare
Anna Fältman
anna.faltman@kriminalvarden.se
0728-626239

Jobbnummer
8425785

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kriminalvården, Häktet Kristianstad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kriminalvården, Häktet Kristianstad: