Key Account Manager Servicemarknad Lastbil

Scania CV AB / Butikssäljarjobb / Huddinge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla butikssäljarjobb i Huddinge, Botkyrka, Stockholm, Salem, Ekerö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Scania CV AB i Huddinge, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Järfälla eller i hela Sverige

Scania Sverige är inne i en händelserik och spännande tid. Vi har en växande marknad och ett fantastiskt produkt- och tjänsteprogram i portföljen. Vi har samtidigt bestämt oss för att leda skiftet mot hållbara transportlösningar.
Affärsområdet Servicemarknad ansvarar för att våra Scaniakunder runt om i landet ska ha tillgång till förstklassig service. För att lyckas med detta uppdrag jobbar vi tillsammans med och genom våra återförsäljare med försäljning och stöd rörande produkter och tjänster som Scania levererar på den svenska marknaden. Vi tillhandahåller teknisk- och reservdelssupport och utbildning för att säkerställa kompetens i hela nätverket, allt i syfte att säkerställa bäst möjliga kundnöjdhet- och lönsamhet kopplat till våra leveranser.
En av våra Key Account Managers (KAM) med ansvar för service för våra större fleetkunder går nu vidare till nya utmaningar inom företaget och vi söker nu en efterträdare.
Gruppen
Rollen som KAM för service ingår i gruppen för tjänsteförsäljning och administration inom affärsområdet Servicemarknad. I gruppens uppdrag finns även ansvaret för avtalsadministration och analys av avtalsportföljen. Ansvaret för våra fleetkunder delas i dag av fyra personer. Totalt består gruppen i dag av 12 personer.
Ditt uppdrag
I rollen som KAM Servicemarknad har du tillsammans med KAM för fordonsförsäljning ansvar för helhetslösningar gentemot Scania Sveriges fleetkunder. Rollen innebär att utveckla kundrelationer, metoder och vårda Scanias varumärke.
Ditt ansvar kommer att innebära försäljning av servicelösningar i samband med nybilsförsäljning men även för försäljning till befintlig flotta. I servicelösningar inkluderas bland annat underhållsavtal, reparationsavtal och uppkopplade tjänster.
En viktig del av arbetet är att ha daglig kontakt med ett antal utvalda kunder för att hålla dig uppdaterad om kundens affär, följa upp överenskomna målsättningar, prestanda och hitta förbättringar i befintlig fordonsflotta. En aktiv del av rollen är att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter och vara med och driva utvecklingen av servicelösningar för den nya elektrifierade fordonsflottan.
Arbetet är väldigt tvärfunktionellt och inbegriper bland annat tät dialog med återförsäljare över hela Sverige för att säkra leverans av överenskomna servicelösningar.
Uppgifterna kommer att spänna mellan stor strategisk höjd till mer operativa och detaljerade frågor.

Publiceringsdatum
2024-05-21

Dina arbetsuppgifter
Exempel på kontinuerliga arbetsuppgifter kopplat till fleetkunder:
Delta i upphandling och framtagande av offerter
Beräkna priser
Skapa och se över underhållsplaner
Analysera och förbättra befintlig affär
Godkänna reparationer från återförsäljare
Upprätthålla kundrelation genom kontinuerliga möten
Vara fleetkunderna behjälplig med support vid verkstadsbesök

Din profil
Vi söker en lagspelare med ett stort intresse för teknik och affär som är nyfiken av att lära sig nya saker och vill utvecklas i rollen och inom Scanias organisation. Du trivs i en roll med många kontaktytor där nätverkande är en viktig del av ditt arbete. Du har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla nya relationer. Vi tror även att du har ett stort eget driv, förmåga att leda tvärfunktionella team och en vilja att utveckla ditt ledarskap.
Du har troligen en akademisk utbildning inom business management, teknik eller liknande eller flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänster. För att lyckas i rollen bör du ha tidigare erfarenhet inom serviceförsäljning och verkstadsområdet. Erfarenhet av Scanias produkter eller motsvarande inom fordonsbranschen är meriterande.
Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse. B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i tjänsten. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas vidare hos en av Scanias främst distributörer tillsammans med trevliga och kunniga kollegor. Genom denna roll kommer du fylla en viktig del i vår transformation att kunna erbjuda helhetslösningar för elektrifierade fordon.
För mer information
För mer information kontakta Maria Molén, chef för Service Sales & administration 070-248 33 41, eller Lasse Hedlund, KAM Servicemarknad lastbil, 073-565 70 32 eller 010-706 60 87.

Så ansöker du
Din ansökan ska innehålla ett personlig brev och ett CV. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. En bakgrundskontroll kan komma att genomföras för denna tjänst. Senaste ansökningsdatumet är den 2 juni 2024.
Välkommen med din ansökan redan idag.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav knappt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom Gävleborg, Dalarna, Södermanland och Västmanland. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerade Scania Sverige 2 462 tunga fordon till en marknadsandel på 40,6%, därtill registrerade Scania Sverige 239 Scaniabussar.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Scania CV AB (org.nr 556084-0976)
Kungens Kurvaleden 3B (visa karta)
141 75  KUNGENS KURVA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Scania Sverige AB

Jobbnummer
8694154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Scania CV AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Scania CV AB: