Kategoriledare (avtalscontroller), Inköpsavdelningen, Gävle

Landstinget Gävleborg / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Gävleborg i Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors, Söderhamn eller i hela Sverige

Vill du vara med och vidareutveckla Landstinget Gävleborgs administrativa förvaltning, Lednings- och verksamhetsstöd, så att den håller världsklass. En av våra kategoriledare går i pension, därför söker vi nu en kategoriledare (avtalscontroller) till Inköpsavdelningen, enheten för produktavtal.

Beskrivning av Landstinget Gävleborg och Lednings- och verksamhetsstöd
Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Hälso- och sjukvården består av fem divisioner med verksamhet i hela länet. Landstinget har omkring 7300 medarbetare och omsätter ca 6,9 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap, tio kommuner och sammanlagt bor här omkring 275 000 invånare.

En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utbildning, utveckling, IT, information och kommunikation samt fastighet. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner.

Publiceringsdatum
2012-10-18

Arbetsuppgifter
Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av köpta varor och tjänster. Det innebär bland annat att styra inköpen inom olika kategorier mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom Landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster, följa upp och utveckla leverantörsprestationer samt att verka för avtalstrohet.

Kategoriledarna ansvarar för ett antal inköpskategorier vilket innebär att bevaka kategorin samt följa upp och utveckla leverantörssamarbetet. För att lyckas i rollen som kategoriledare krävs att du har ett kreativt arbetssätt och har en stark vilja att utveckla inköpsprocessen.
Arbetet bedrivs inom hela Landstinget vilket innebär att resor inom länet ingår som en naturlig del av tjänsten.

Ansvara för:
• Utifrån respektive inköpskategoris förutsättningar etablera och driva kategoriteam och referensgrupper. Ansvaret för de olika kategorierna kan över tid förändras.
• Fastställa strategier, planera och genomföra aktiviteter (standardisera sortiment och arbetssätt, förhandla, koordinera över Divisions- och Förvaltningsgränser, mm.) för aktuella kategorier
• Driva implementering av avtal och leverantörsanslutningar i Inköpssystemet
• Identifiera möjligheter till förbättringar, exempelvis koordineringsbehov
• Att realisera mål inom viktiga områden såsom besparingar, avtalstrohet, intern och extern kommunikation, leverantörsutveckling och standardisering
• Genomföra omförhandlingar med stöd från Upphandlarna
• I samband med upphandlingar samordna arbetet inklusive kravställandet från verksamheterna tillsammans med upphandlaren
• Arbeta aktivt med leverantörsutveckling och uppföljning av avtalsrelationen

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning för uppgiften samt erfarenhet från ovanstående arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har universitet/högskoleutbildning inom ekonomi- och/eller logistikområdet eller motsvarande

• Erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
• Erfarenhet av leverantörsutveckling
• Erfarenhet av att driva förbättringsarbeten
• Erfarenhet av självständigt och målstyrt arbete
• Erfarenhet från hälso- och sjukvårdsområdet är meriterande
• God datorvana

Önskvärda personliga kvaliteter
• Du är engagerad och drivande
• Du har en god känsla för service och ha bra samarbetsförmåga
• Du har erfarenhet och förmåga att genomföra förändringar
• Du är van att arbeta med många olika saker samtidigt och ändå se helheten
• Du har förmåga att hantera arbetsuppgifter både självständigt och i grupp
• Du har en god administrativ förmåga

Körkort är ett krav då tjänsten omfattar hela länet och resor ingår som en naturlig del av tjänsten.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-11-11
Landstinget Gävleborg använder sig av e-rekrytering.
Uppgifterna sparas enligt personuppgiftslagen (PUL) och du behöver inte fylla i dem igen om du ska söka ett jobb hos oss vid ett senare tillfälle. Däremot kan du enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill.
Alla dina ansökningar sparas under din egen inloggning på www.offentligajobb.se där du även når ditt CV. Givetvis är det bara behörig personal som kan komma åt dina uppgifter.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden
Ange följande referens när du ansöker: LS 2012/1114
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Hautzinger, avdelningschef, 026-15 57 10

Facklig kontakt
Lotta Eriksson, Vision, 070 217 72 53
Irma Numelin, Kommunal, 070-217 72 53
Lisa Bäck, SACO, 070-375 25 69
Irene Strandqvist, Vårdförbundet, 070-281 74 14
Inger Bodin, Ledarna, 070-686 81 00

Företag
Landstinget Gävleborg

Adress
Landstinget Gävleborg
80170 Gävle

Jobbnummer
1369107

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Gävleborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Gävleborg: