Kategoriledare (Avtalscontroller) Gävle

Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg / Inköpar- och marknadsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg i Gävle

Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Hälso- och sjukvården består sedan årsskiftet 2007/2008 av fem divisioner med verksamhet i hela länet. Landstinget har omkring 7300 medarbetare och omsätter ca 6,8 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap, tio kommuner och sammanlagt bor här omkring 275 000 invånare.
En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Förvaltningen bildades samtidigt med att den nya divisionsorganisationen togs i bruk vid årsskiftet 2007/2008. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utbildning, utveckling, IT, information och kommunikation samt miljö. Entreprenadsättning av Lokalvård och kostproduktion pågår för tillfället. Från och med september 2009 ingår även den vårdrelaterade administrationen i förvaltningen. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner.

Publiceringsdatum
2010-03-05

Arbetsuppgifter
Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av köpta varor och tjänster.
Arbetsuppgifter för inköpsorganisationen är att styra inköpen inom olika inköpsgrupper mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom Landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster samt att följa upp och utveckla leverantörsprestationer och verka för avtalstrohet.
Enheten för tjänsteavtal är en ny enhet som ingår i Inköpsavdelningen. Enheten ska hantera avtalsrelaterade leverantörsstyrningsfrågor. Allt från framtagande av strategier till implementation av nya avtalslösningar inom landstingets verksamheter.
I praktiken kommer kategoriledarna att ansvara för ett antal inköpskategorier och utgå ifrån ”vad är bäst för kunden och vad är bäst för landstinget/helheten”, och rapportera till enhetschefen, som är ansvarig för kategorin tjänsteavtal. För att lyckas i rollen som kategoriledare krävs att du har ett kreativt arbetssätt, och har en stark vilja att utveckla inköpsprocessen.
Du kommer att ansvara för att:
• Utifrån respektive inköpskategoris förutsättningar etablera och driva kategoriteam och referensgrupper
• För dina inköpskategorier införa kategoriarbetet samt fastställa strategier, planera och genomföra aktiviteter (standardisera sortiment och arbetssätt, förhandla, koordinera över Divisions- och Förvaltningsgränser, mm.)
• Fastställa nuläge och målbild
• Tillsammans med enhetschefen sätta realistiska och balanserade mål för inköpsarbetet
• Identifiera möjligheter till förbättringar, exempelvis koordineringsbehov
• Realisera mål inom viktiga områden såsom besparingar, avtalstrohet, intern och extern kommunikation, leverantörsutveckling och standardisering
• Genomföra leverantörsutvärderingar i syfte att utveckla leverantörsrelationen
• Genomföra omförhandlingar med stöd från upphandlarna
• Initiera och genomföra fokuserade insatser mot nyckelleverantörer rörande kostnadsbesparingar och effektiviseringar
• I samband med upphandlingar samordna arbetet inklusive kravställandet från verksamheterna tillsammans med upphandlaren
• Arbeta aktivt med leverantörsutveckling och uppföljning av avtalsrelationen

Kvalifikationer
Vi ser att du har:
• Universitet/högskoleutbildning inom ekonomi- och/eller logistikområdet eller
motsvarande
• Erfarenhet av leverantörsutveckling
• Erfarenhet av förbättringsarbeten
• Erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
• Vara drivande i långa och omfattande projektarbeten
• Erfarenhet av självständigt och målstyrt arbete
Önskvärt är att du:
• Har förmåga att skapa ett arbetsklimat som är positivt samt främjar en vilja att lyckas
• Står för en helhetssyn och utvecklar verksamheten i dialog och samverkan.
• Har erfarenhet av förändringsarbete
• Är anpassningsbar samt kan hantera nya förutsättningar och omständigheter
• Är mottaglig för nya idéer och tar tillvara möjligheter så att de gagnar utvecklingen
• Är drivande och åstadkommer resultat
Körkort erfordras.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast, upphör: Visstidsanställning under 1 år med möjlighet till förlängning.

Ersättning
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-03-31
Ansökan skickas till hr-ansokan@lg.se
Ansökan kan också skickas med vanlig postgång till Landstinget Gävleborg, HR-support, 826 81 Söderhamn.
Ange följande referens när du ansöker: 110-2010
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Margareta Pantzare, 070-563 67 99
Peter Hautzinger, 076-146 06 27

Facklig kontakt
Gun-Britt Ericsson, 070-642 94 44
Irma Numelin, 070-394 52 02
Lisa Bäck, 070-375 25 69
Raul Johnson, 073-818 65 65
Maria Larsson, 076-769 63 60

Företag
Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg

Adress
Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg
80188 Gävle

Jobbnummer
600934

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandling och avtal, Landstinget Gävleborg: