Kanslichef till kommunledningskontoret

Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret / Organisationsutvecklarjobb / Sigtuna
2017-01-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kanslichef till kommunledningskontoret" (publicerad 2017-04-03) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret i Sigtuna, Sundbyberg eller i hela Sverige

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med 47 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav ungefär 20 000 på och omkring Arlanda flygplats. I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar. Vi tar tillvara på kreativitet och mångfald. Vi är nyfikna, lär av varandra och som medarbetare i vår kommun förväntas du aktivt bidra till din egen, din enhets och organisationens utveckling.

Kommunledningskontoret ansvarar för att nödvändiga och rättsenliga underlag utarbetas inför kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges beslut och att besluten verkställs. Vi arbetar utifrån ledorden; öppenhet, professionalism, engagemang och stolthet.

Kansliet har ansvar för kommunens styrelse- och kommunfullmäktigesekretariat, huvudregistratur, kommunarkiv och systemförvaltning av kommunens ärendesystem.
I kansliets uppdrag ingår bland annat att:
• agera som sekreterare åt kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen samt säkerställa en rättsäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot styrelse och kommunfullmäktige.
• säkerställa en rättsäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot nämnder och utskott.
• ge service till politiker och tjänstemän vad gäller juridiska frågor, kommunallagen, ärendeberedning, registratur och dokumenthantering
• förvalta och vidareutveckla kommunens dokument- och ärendehantering och införa e-arkiv.
• ansvara för planering och genomförande av val till EU-parlament, landstings- och kommunfullmäktige samt riksdag.

Arbetsplatsen ligger på bekvämt pendlingsavstånd, ca 20 minuter från både Uppsala och Stockholms Central med regionaltåg. Tillgång till parkering finns i anslutning till arbetsplatsen.


Publiceringsdatum
2017-01-12

Arbetsuppgifter
Som kanslichef arbetar du på uppdrag av biträdande kommundirektören och i nära samarbete med den politiska ledningen, framförallt kommunfullmäktige och kommunstyrelse samt övriga ledande tjänstemän inom kommunen.

Du har en tudelad roll som innebär chefs- och ledaransvar för kansliet samt kvalificerad handläggning av ärenden. Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar för kansliet och förväntas vidareutveckla verksamheten tillsammans med dina medarbetare. Du har egna handläggnings- och utvecklingsuppdrag och bland annat innebär handläggning och sekreterarskap i kommunfullmäktige och leda kommunfullmäktiges sekretariat.
I kansliets uppdrag ingår att
• agera som sekreterare åt kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen samt säkerställa en rättsäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot styrelse och kommunfullmäktige.
• säkerställa en rättsäker och effektiv ärendeberedningsprocess gentemot nämnder och utskott.
• ge service till politiker och tjänstemän vad gäller juridiska frågor, kommunallagen, ärendeberedning, registratur och dokumenthantering.
• förvalta och vidareutveckla kommunens dokument- och ärendehantering och införa e-arkiv.
• ansvar för planering och genomförande av val till EU-parlament, landstings- och kommunfullmäktige samt riksdag.




Kvalifikationer
Vi söker dig som delar Sigtuna kommuns värdegrund. Du har juristexamen. För att lyckas i uppdraget krävs flerårig erfarenhet av verksamhetsområdet och god kunskap om och förståelse för den politiska process som styr kommunal och offentlig verksamhet. Du har erfarenhet av att leda och verka genom och tillsammans med andra. Du har mycket god kunskap i kommunalrätt, förvaltningsrätt och sammanträdesjuridik liksom övriga lagar och regelverk som styr kommunal och offentlig verksamhet. Du har intresse för dokumenthantering och IT-system. Du ser samverkan med andra som en framgångsfaktor för uppdraget. Du har mycket god skriftlig och muntlig förmåga på svenska. Meriterande är erfarenhet av kvalitetsarbete och erfarenhet från politiskt styrd organisation.

Vi kommer att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för arbetet. Som person har du god förmåga att samarbeta för att uppnå hållbara och långsiktiga resultat. Du leder, motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du är lyhörd, skapar engagemang och delaktighet. Du har ett gott omdöme, gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du är uthållig, strukturerad och organiserad i ditt arbetssätt. Du är handlingskraftig och har ett prestigelöst förhållningssätt och har förmåga att behålla lugnet under stress.

ÖVRIGT
Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www..jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar Sigtuna Kommun med Jurek Rekrytering och bemanning. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-20
Ange följande referens när du ansöker: A644485 - Kopia
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anousheh Abuhamzeh anousheh.abuhamzeh@jurek.se 0766-331442
Helen Kavanagh Berglund helen.kavanaghberglund@sigtuna.se 08-591 26060

Företag
Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
3258368

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Kommunledningskontoret: