Kanslichef till Kommunledningsförvaltningen

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Tjänsten är placerad inom Kommunledningsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i
Linköpings kommun. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd
och service till hela kommunen, näringsliv, organisationer samt kommunens politiska
ledning. På Kommunledningsförvaltningen välkomnas du av en förvaltning med god
kompetens och av drivande och hjälpsamma kollegor som betonar hur meningsfullt det är att
få driva utvecklingen för hela Linköping.

Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-05-30

Arbetsuppgifter
I rollen som kanslichef har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar för kommunkansliet som består av tre ärendesamordnare och fem kommunsekreterare varav en är valsamordnare.

Du arbetar nära våra förtroendevalda politiker, kommunens tjänstemannaledning, andra chefer och handläggare i kommunen. Tjänsten är organisatoriskt placerad inom Planeringsstaben som leds av biträdande kommundirektören. Du har i ditt uppdrag ett nära samarbete med förvaltningens administrativa chef. Ditt specialistområde är demokrati- och rättssäkerhet. Du leder arbetet och jobbar med bredd inom området och i det ett stöd för både medarbetare, kollegor, chefer och politiker.

I dina ansvarsområden ingår bland annat ärendeberedning, dokumenthantering samt valarbete. Du ska kunna stötta upp som sekreterare i politiska sammanhang tillsammans med övriga kommunsekreterare, t ex vid kommunfullmäktiges sammanträden, men det ingår inte i det löpande arbetet.

I rollen finns det två övergripande ansvarsområden;

• Den kommunövergripande ärendeberedningsprocessen. I detta skall du tillse att det finns system, mallar, hur tjänsteskrivelser ska se ut, hur ärendehantering ska ske samt framtagande av vägledande material.

• Ansvarar för planeringen av och genomförandet samt uppföljning av allmänna val på uppdrag av Valnämnden.

I uppdraget ingår även förvaltningsövergripande uppgifter, exempelvis ingår du i en referensgrupp med fokus på beredskapsplan och risk- och sårbarhetsanalys för Kommunledningsförvaltningen. Du har budgetansvar för valnämnd och kommunfullmäktige samt för Kommunkansliet. I rollen ingår också att vara sammanhållande för kommunens nämndsekreterarnätverk och vara ett stöd till kommunens övriga nämndsekreterare. Du rapporterar till biträdande kommundirektören.

Din arbetsplats
Dokumentation, öppenhet och informationstillgänglighet är några av de viktigare frågorna i en demokrati då det skapar förutsättningar för delaktighet och dialog samt ger förutsättningar för väl underbyggda politiska beslut. Som kanslichef har du stor del i detta genom att göra kommunledningens arbete tillgängligt för allmänheten och goda beslutsunderlag till politiken, samtidigt som du tillsammans med dina kollegor skapar god ordning och struktur i det arbete som sker inom förvaltningen.

Att arbeta inom denna mångfacetterade förvaltning är att vara med och göra skillnad - att faktiskt påverka samhällsutvecklingen. Genom att ge service, information och stöd till kommunens invånare, företag, organisationer och andra förvaltningar samt den politiska ledningen, bidrar du starkt till att det skapas goda möjligheter att utveckla det strategiska arbetet och förverkliga idéer. Som kanslichef får du en mycket viktig och central roll nära kommunledningen och i gränslandet mellan politiken och tjänstemannaorganisationen.

Du som söker
Vi söker dig med kompetens och erfarenhet av att arbeta med demokratiska processer som bland annat innehåller ärendehanterings- och beslutsprocesser i kommunal verksamhet.

Vi söker dig som

• Är utbildad statsvetare, jurist eller har motsvarande akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Har erfarenhet av ärendeberedning och nämndadministration inom offentlig sektor.

• Det är meriterande att ha jobbat som nämnd- eller kommunsekreterare.

• Har kunskap om exempelvis förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess.

• Har viss chefserfarenhet.

Du behöver kunna hantera de digitala verktyg och hur digitala media påverkar/kan komma att påverka vår informationsspridning.

Som person är du självständig, ansvarstagande och van att planera och strukturera ditt arbete. Du är en trygg ledare med mycket god samarbetsförmåga som kan förutse och agera på verksamhetens behov. Du trivs i roller som kräver flexibilitet och serviceanda såväl som målinriktning och utvecklingsvilja.

Då befattningen som tjänsten avser är placerad i säkerhetsklass krävs för anställning en godkänd säkerhetsprövning med registerkontroll.

I denna rekrytering samarbetar vi med AS&B Executive AB.

Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.

Tillträde: Snarast

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 13126



I denna ansökan bifogar du inget personligt brev

Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Linköpings kommun (org.nr 212000-0449), http://www.linkoping.se/

Kontakt
Rekryteringskonsult AS&B Executive
Jan Schröder
jan.schroder@asb-executive.se
070-6181161

Jobbnummer
8717537

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: