Kanslichef till Domarnämnden

Sveriges Domstolar / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Domarnämnden, som inrättades under år 2008, har till huvudsaklig uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden angående tillsättning av sådana domaranställningar som tillsätts efter ansökningsförfarande och i ärenden angående tillsättning av hyresråd. Regeringen har i propositionen Utnämning av ordinarie domare (prop. 2009/10:181) föreslagit bl.a. att det särskilda kallelseförfarandet för de högre domaranställningarna avskaffas, att Domarnämnden ombildas och blir en fristående statlig nämnd med eget kansli samt att Domarnämnden bereder alla ärenden om utnämning av ordinarie domare. Den ombildade Domarnämnden ska, enligt propositionen, också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare. Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2011.
Kammarrättspresidenten Thomas Rolén har fått regeringens uppdrag att i egenskap av särskild utredare förbereda och genomföra de åtgärder som krävs för ombildningen av Domarnämnden (dir. 2010:61). I uppdraget ingår bl.a. att förbereda anställningen av en kanslichef som efter den 1 januari 2011 kan anställas av den ombildade Domarnämnden. Utredarens uppdrag gäller med förbehåll för att riksdagen fattar beslut i enlighet med förslagen i propositionerna En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) och Utnämning av ordinarie domare.

Publiceringsdatum
2010-09-01

Dina arbetsuppgifter
Som kanslichef ska du ansvara för och leda den dagliga verksamheten vid nämndens kansli i Stockholm. I detta ingår att ha personalansvar för anställda på kansliet, att organisera och planera kansliets arbete samt att löpande följa upp verksamheten. Vidare ska du företräda myndigheten utåt och vara kontaktperson gentemot Regeringskansliet och andra myndigheter. Du kommer också att ha ett stort ansvar för nämndens kontinuerliga arbete med att vidareutveckla arbetsformer och verktyg för bedömning av sökandena samt nämndens aktiva och långsiktiga arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare. Anställningen kommer att innefatta resor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
• är, eller har varit, ordinarie domare eller har liknande yrkeserfarenhet och kompetens,
• har god kännedom om rättsväsendet och särskilt om Sveriges Domstolar,
• har erfarenhet av att som chef leda och utveckla en verksamhet,
• har erfarenhet av personalrekrytering och IT,
• har goda ledaregenskaper och mycket god kommunikativ förmåga, samt
• är kreativ och nytänkande.
Välkommen med din skriftliga ansökan inklusive löneanspråk, meritförteckning och övriga handlingar senast den 16 september 2010. Ansökan skickas till lars.olsson@justice.ministry.se eller Lars Olsson, Regeringskansliets utredningsavdelning i Malmö, Box 187 201 21 Malmö.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-09-16
Ansökan kan skickas till e-postadress: lars.olsson@justice.ministry.se

Kontakt
Thomas Rolén, Utredare, 08 - 561 690 01
Lars Olsson, Utredningssekreterare, 08 - 405 13 72

Facklig kontakt
Peter Henriksson, Jusek, 08-665 29 00

Företag
Sveriges Domstolar

Adress
Sveriges Domstolar
Regeringskansliets utredningsavdelning, Box 187
20121 Malmö

Jobbnummer
722961

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: