Kanslichef till Botkyrka kommun - Botkyrka kommun - Ekonomichefsjobb i Botkyrka
Kanslichef till Botkyrka kommun
Botkyrka kommun / Ekonomichefsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla ekonomichefsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun i Botkyrka

Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 83 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt Sveriges yngsta och mest internationella befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Publiceringsdatum
2011-06-20

Arbetsuppgifter
Botkyrka är en kommun med höga ambitioner som lever efter devisen att vara "Långt ifrån lagom". För rätt person finns här möjlighet att driva utvecklingen inom området och i rollen som kanslichef får du vara med där det händer, i samspelet med politiker och kommunens tjänstemän.
Kanslichefen är placerad på kommunledningsförvaltningen som är kommunstyrelsens ledningsorgan.
Uppdraget
Uppdraget är varierande med arbetsuppgifter från högt till lågt och för rätt person finns stora möjligheter till att driva utveckling. I rollen är du processägare för Botkyrkas dokument- och ärendehantering, juridik samt kanslifunktionen, budgetansvar ingår.
Som processägare har du ett strategiskt, kommunövergripande ansvar vilket ställer stora krav på god samordning och förmåga att skapa legitimitet för dina frågor. Du ansvarar för att driva dina sakfrågor utan att ha personalansvaret över det operativa arbetet. Du är spindeln i nätet och förutsätts ha koll på hela ärendeflödet och att det sker på ett formellt, korrekt sätt i enlighet med lagar och kommunens riktlinjer. Du är tillsammans med kommunikationschefen även ansvarig för att driva kommunens klarspråksarbete.
I ditt uppdrag ingår ansvar för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen och du är inom detta uppdrag kommunstyrelsens sekreterare med förekommande arbetsuppgifter. I kanslifunktionen leder och samordnar du det dagliga arbetet.
Ett stort behov kommunen ser framöver är att driva utvecklingen inom dokument- och ärendehanteringen samt arkivfunktionen vilket du ansvarar för i ditt processägarskap. Det handlar om att hitta nya, smartare arbetssätt där ny teknik och kommunikation är förutsättningar i utvecklingsarbetet.

Kvalifikationer
Du ska ha en för tjänsten relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning inom juridik och offentlig förvaltning.
Du har minst 5 års erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehantering och några års erfarenhet av arbete som kanslichef eller motsvarande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av en politiskt styrd organisation och av budgetansvar.
En förutsättning för att lyckas i rollen är att du är mycket bra på att uttrycka dig i tal och skrift samt har dokumenterade kunskaper inom relevant lagstiftning, framförallt;
* Kommunallagen
* Förvaltningslagen
* Offentlighets- och sekretesslagen
* Personuppgiftslagen
Det är givetvis meriterande om du har erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt inom just dokument- och ärendehantering och/eller arkivfrågor
Vi söker en person som:
* Kan arbeta med detaljerna och sköta det löpande arbetet och samtidigt lyfta blicken och driva utvecklingsarbete inom ditt område
* Gillar ordning och reda och arbetar strukturerat. Du säkerställer att arbetet och flöden sköts på ett korrekt sätt och du trivs med att vara spindeln i nätet
* Är utvecklingsinriktad, du är öppen för nya lösningar och ser möjligheter inom ditt sakområde med hjälp av ny teknik
* Är kommunikativ och pedagogisk, du är lyhörd och för fram budskap på ett sätt som får andra att lyssna
* Har god samspelsförmåga i samspelet med politiker, processägare, chefer, medarbetare och andra medspelare
* Har en analytisk förmåga, du har god förmåga till problemlösning och en förmåga att analysera komplexa dokument

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-08-07
Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta oss. Vi finns tillgänliga fram till den 1 juli och efter den 3 augusti.
Ange följande referens när du ansöker: A223349
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Catarina Karlsson, 08 - 530 610 27, catarina.karlsson@botkyrka.se

Företag
Botkyrka kommun

Adress
Botkyrka kommun
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Jobbnummer
966310

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun: